Dagens Nyheter May 16, 1999
Hans L Zetterberg
'Statsråden bara
pratar, och de pratar oenigt'. 'Rosengren är värst: lovar runt, håller tunnt,
handlar dumt'. 'Persson är en katastrof'. 'Statsråden behöver kunskapslyft'.
'Oppositionen är velig'. 'Bildt vill hellre styra och ställa på Balkan än
tjafsa i riksdagen'. 'Han har inte förnyat moderaternas idéer och organisation'.
Så löper
resonemangen våren 1999 på samhällets framsida. Allt i en tid då kommersen går
fint och kulturlivet blomstrar, åtminstone här i huvudstaden.
På samhällets
baksida är tongångarna lika hätska. En gruppintervju om europafrågor i början
av maj med fattiga stockholmare, de som på överhetens språk kallas "bidragsberoende",
gav dessa besked:
'Soc och försäkringskassan
är inkompetenta och vet inte vad dom vill'. 'Folk vill vara självständiga men
politikerna vill göra något över deras huvuden'. 'De sitter där och sysslar
med något som vi inte har en aning om'. 'Jag litar inte på någon'.
En gemensam nämnare
bakom den svenska olusten vid seklets slut är känslan att de som är satta att
styra inte är duktiga nog att styra. Men är det så enkelt?
Tron att Gud eller hans prästerskap styr har för länge sen förlorat all auktoritet. Upplysningstidens tanke att vetenskapen istället skall styra har emellertid inte heller segrat, och vetenskapsmännen själva har övergett den. Romantikens idé att skönhetens vänner är kallade till att vara samhällets försångare slog aldrig igenom utanför mindre kretsar som Goethes Weimar och Wagners Bayreuth. Tron att utvalda familjer eller klasser styr landet omfattas inte längre av adelsmännen själva eller av finansfamiljerna. Denna tro klingar bort även i de aktivt socialdemokratiska arbetarsläkter som är vår härskande nomenklatura. På mitten av 1800-talet drev Karl Marx tesen att styrningen kommer från produktionskrafter i händer på penningfolk och ingenjörer. Men den tron har i praktiken övergivits av hans lärjungar. De tror nämligen att politikerna kan styra historien, en idé som lärofadern föraktfullt förkastade.
1954 års författningsutredning
(som med tiden resulterade i 1970-talets demokratiska grundlagar) fick direktiv
av Tage Erlander och hans sekreterare Olof Palme. Direktiven utgick bl a från
tesen att "det ekonomiska livets autonomi genombrutits". När 1968 närmade
sig smittade idén att "allt är politik" också företrädare för
konst, skönlitteratur, vetenskap, religion. Alla livsområden förlorade sin
autonomi till politiken. Inte minst affärstraditionernas egenrådighet kom i
konflikt med det dåtida alltmer "självklara" kravet att näringslivet
skall underordnas politiken, både regeringens och fackets.
Idag hamnar tanken
att politikerna styr landet och världen i strykklass. 1900-talets segrande
demokrati missade några enkla sanningar om samhället. Man kan uttrycka dessa
självklarheter i fyra punkter:
I
allt väsentligt har affärslivets problem ekonomiska lösningar,
kunskapsproblem har vetenskapliga lösningar, andliga problem har religiösa
lösningar, konstens och skönlitteraturens problem har estetiska lösningar,
och moralfrågor har etiska lösningar. | |
Ibland
kan politiker bidra till dessa lösningar, men de ger sällan eller aldrig
de väsentliga delarna av lösningen. | |
Politiker
är däremot oumbärliga i lagstiftning om den allmänna ordning som kräver
polis, fogde, domare, kriminalvård och försvarsmakt. | |
För
dessa kärnområden passar demokratin bäst av alla statsformer, och endast
här bör den vara helt utslagsgivande. |
Regeringen tror inte
på detta. Den har tillsatt en demokratiutredning som tar upp problem med
finansmarknad, företag, konsumtion, konst, kulturinstitutioner, arbetarkultur,
feminism, etik, konst, tidningsläsning, hälsa, välfärd, religion, skola,
folkbildning, universitet, civilsamhälle, IT, invandring, ekologi,
globalisering, med mera. Grundtanken är att demokratins politiker har ett
styrande budskap för totalsamhällets alla delar.
Detta är helig
enfald. När det politiska uppdraget blir så ofantligt finns det ingen chans
att klara det ens för begåvade och kunniga politiker. Vad finns ansvaret hos
svensk statskunskap som inte i tid varnat för detta?
Vi lär av misstagen.
I livskraftiga samhällen kommer politikens kostym att krympa i början på
2000-talet, inte öka, som demokratiutredningen förutsätter. Affärsmän,
industrialister, vetenskapsmän, journalister, ingenjörer, läkare, konstnärer,
farsor och morsor på stan, religiösa och moraliska ledare och många andra
kommer att sträcka på halsarna också i politikers sällskap. Politikerna i
styrelserna för museer, högskolor, förbund, företag, och stiftelser kommer
att uteslutas. Den demokratiska processen får i stället ett starkare grepp om
sina kärnområden.
I minnets skräckkabinett
kommer vi nog att länge behålla Bengt Westerberg, som styrde pappornas tid med
barnen, Marika Ulvskog, som försökte styra museer och medier, Carl Tham, som
styrde universitet och forskningsstiftelser. Och någon vars namn vi glömt som
ville styra bostadssägandet. Dessutom Olof Johansson, som så gärna ville styra
energitekniken. Icke att förglömma, Göran Persson, som ville styra allt.
© 1999 Dagens Nyheter. Denna text är skyddad av lagen om upphovsrätt. Eftertryck eller annan kopiering förbjuden. Reprinted by permission.