Dagens
Nyheter 2001-03-04
Dagens debattartikel
Hans
L Zetterberg har läst de nya partiprogrammen:
"Kd-förslaget bättre än moderaternas"
Kristdemokraternas
förslag till nytt partiprogram är intressantare än moderaternas.
Moderaterna har blivit den kommersiella medelklassens parti, skriver
professor Hans L Zetterberg, som själv har ett förflutet i moderat
programarbete. Enda förnyelsen i m-förslaget är ett eko av 68-vänsterns
korrekta kritik att klassamhälle råder under s-regeringen.
Kristdemokraterna närmar sig sina europeiska systerpartier och ser
positivt på fackföreningarnas roll. De två partierna behöver debattera
mer med varandra.
Konservatismen känner man igen på dess respekt för
traditioner, inte för alla traditioner men vissa. Den har försvarat kung
och fosterland, kyrka och moral, lag och ordning, rang och värdighet,
nation och familj.
Konservatism sådan vi möter den hos Burke i England, Hegel i Tyskland
och Bonald i Frankrike var fientlig till industrialiseringen. De
traditionella gärningarna i en gemenskap byggd på släktens och
hembygdens band inrutade människors liv i vad man tyckte var en naturlig
miljö. 1800-talets industrialisering erbjöd ett osäkert liv i
"onaturliga" gemenskaper och miljöer. Tidens konservativa
avvisade denna nya livsform; de var sin tids centerpartister och miljöpartister.
Deras konservatism var också fientlig till finanskapitalism vilken
(liksom fabrikssystemet) bröt sönder bindningarna till släkten, gården,
byn, skrået. I stället för lagfarten, symbolen för gårdens trygghet
och status, erbjöd det nya penningväsendet bankböcker, reverser,
aktier. De konservativa misstrodde dessa instrument ungefär som Attac-rörelsen
i dag misstror de globala valutatransaktionerna.
Genom den franska revolutionen kom individualismen in i samhällsklimatet.
Revolutionen skrev lagar om myndighetsålder: En son behövde inte längre
följa sin fader efter myndighetsdagen. Revolutionen avskaffade förstfödslorätten
och gjorde syskon likvärdiga. Den favoriserade kompetens framför börd.
Den öppnade yrkesval och karriär för alla som var intresserade och
duktiga, tillät meniga att bli officerare. Den avskaffade fideikommiss.
Den tillät skilsmässa. Konservatismen blev motståndare till sådan
individualism.
SOM POLITISK RÖRELSE
är klassisk konservatism - i motsats till klassisk liberalism och
klassisk socialism - i dag stendöd. Kvar finns en konservativ
attityd som säger att man skall vara måttfull och praktisk i sin inställning
till livet och vara skeptisk till världsförbättrare oavsett om de dyker
upp till vänster, till höger eller i mitten. Michael Oakeshott, Englands
ledande konservativa teoretiker under efterkrigstiden, formulerade saken väl:
"Att vara konservativ är att föredra det välbekanta framför det
okända, att välja det prövade hellre än det oprövade, det verkliga
hellre än det möjliga, det begränsade snarare än det gränslösa, det
tillräckliga framför det överflödande, det lägliga snarare än det
perfekta, nuets glädje framför en framtida utopis välsignelser."
Vackert sagt, men föga vägledning för det politiska vardagsarbetet att
beskatta, budgetera och reglera. När konservatismen fanns kvar bara som
urvattnad livshållning kunde dock det svenska högerpartiet stilenligt börja
kalla sig det moderata partiet.
Gösta Bohman, som arbetat länge i Stockholms handelskammare för att
ge regionens näringsliv bättre villkor, stöpte om moderaterna till ett
individualistiskt, marknadsliberalt parti. Det leds i dag av en företagsekonom.
Partiet driver den prisvärda ambitionen att göra Sverige till en rik
nation med hjälp av marknadsekonomi. Moderaterna har blivit den
kommersiella medelklassens parti.
DEN GAMLA HÖGERNS
konservatism ville hålla krassa förvärvsbegär borta från andra
livsområden än näringslivet. Högern var därför under sin storhetstid
ett bra parti för ämbetsmän som höll på sin oväld, för advokater
som ägnade sig åt straff- och civilrätt snarare än affärsrätt, för
professorer och lektorer som ville tjäna Minerva i stället för Mammon,
för läkare i den hippokratiska traditionen att ge vård oavsett
patientens status, och för präster som trodde att uppdraget inte bara
var världsligt. Den gamla högern såg också till att dessa grupper fick
bra betalt. Men moderaterna i dag är inget självklart parti för de
bildade och hjälpande klasserna.
När socialdemokraterna i sitt förslag till nytt partiprogram
uttryckligen accepterar marknadsekonomin noterar moderaterna en ideologisk
framgång. Men de känner måttlig glädje över att det är
socialdemokraterna i regeringsställning som i praktiken gett svensk
marknadsekonomi större svängrum och därmed Sverige ökad rikedom.
Det nya moderata programförslaget "På tröskeln till mänsklighetens
bästa tid" är i långa stycken en glättad variant av ett redan
accepterat marknadsekonomiskt evangelium. Efter att under 13 år ha lett
moderaternas olika programarbeten kan man förstå att Per Unckel har svårt
att komma med stora nyheter. Den här gången ligger förnyelsen i ett eko
av 68-vänsterns korrekta kritik av s-regeringen - återupptäckt av
Lorenz Lyttkens och Mauricio Rojas - att klassamhälle råder under svensk
socialdemokrati.
I detta läge rycker kristdemokraterna fram stort. Partiets
ursprungliga bas var schartauaner, det vill säga något tyskt och
lutherskt, och pingstvänner det vill säga något anglosachsiskt och
arbetarklass. Pingstvänner i arbetarklassen är den enda större gruppen
svenska arbetare som inte röstat socialistiskt. De har röstat enligt
religiös övertygelse. Kristdemokraterna har en av sina rötter i denna
del av arbetarklassen.
KRISTDEMOKRATERNA
FÖR MED sig
den gamla konservatismens omsorg om familj och moral. I abortfrågan
liknade de ett tag den amerikanska kristna högern i vilken pingstvänner
har många trosfränder. Men har nu ändrat sig och närmat sig Europas
kristdemokrater. I partiets nya förslag till principprogram finns en
fullständig integration och försvenskning av de kontinentala
systerpartiernas idéer. Här finns principen om subsidiaritet som ett
arbetsverktyg för att bestämma vilken politisk församling som är behörig
att fatta ett visst beslut. Rätt makt på rätt plats är något
betydligt mer sofistikerat än centerns program för decentralisering. Här
finns den tyska sociala marknadsekonomin som har en positiv uppfattning av
fackets roll för hushållens levnadsnivå och ger facket stor medverkan i
socialpolitiken. Det är något annat än amerikansk medkännande
konservatism vilken moderaterna nu försöker importera. Den ger ingen
roll alls till facket.
I kd-programmet finns också idén om personalism, vilket är något annat
än moderaternas individualism. Man kan säga att individualismen
representeras av en Carl Bildt som satsar på sig själv och utvecklar sig
själv att bli en av landets intressantaste personer genom att vara
partiledare. Personalismen representeras av dem som utvecklar sin
omgivning, till exempel sitt parti, sina arbetskamrater, sin familj, och därigenom
som biprodukt också sig själv. Inger Davidson, vice kd-ordförande, är
en bland många som illustrerar personalism inom politiken. Gissa vem som
ger det bästa bidraget till en fungerande partiorganisation!
Kristdemokraternas nya principprogram är en för Sverige ny och unik
variant av konservatism. Det moderata programförslaget hävdar att
politikens viktigaste uppgift är att reglera relationen mellan individ
och statsmakt. Kd-programmet ser en lika viktig uppgift att reglera förhållanden
mellan olika "gemenskaper" och statsmakten. Gemenskaper är ett
vagt nyckelord för kristdemokraterna som ibland står för grupper som släkt
och familj, ibland för lokalsamhällen, ibland för frivilliga klubbar
och föreningar, ibland för formella organisationer, ibland för projekt,
ibland för hela religiösa, vetenskapliga eller andra institutioner.
Kristdemokraterna är långt mera villiga än moderaterna att ge "stöd",
det vill säga skattefinansierade bidrag, till gemenskaper. De IT-kunniga
moderaterna kan påpeka att nätverk, inte fasta gemenskaper, blir en allt
vanligare organisationsform i det moderna samhället. Det kommer att bli
svårt för kristdemokraterna att ge ekonomiskt stöd till informella nätverk;
de har varken kassör eller revisor eller gemensam lokal. Men det viktiga
tycker jag är att kristdemokraterna i motsats till moderaterna har förstått
att de privata verksamheter som vi vill ha i civilsamhället och som inte
helt kan leva av marknad och filantropi, måste få bidrag av skattemedel.
BÅDE
MODERATERNA OCH
kristdemokraterna inser att välfärden behöver insatser från offentlig
sektor, marknad och civilsamhällets gemenskaper. Socialdepartementet
ensamt klarar inte av det. Kristdemokraterna har emellertid en annan
polemisk ton mot socialdemokratin än moderaterna. Vi hörde nyss den
sista dödsryckningen av den etatistiska socialdoktrinen att staten ensam
kan svara för välfärden i socialminister Lars Engqvists utrop:
"Skaffa inga privata försäkringar. Lita på mig" (AB den 1
februari). Hur svarar man enligt partiprogrammen på sådant? Moderaterna
skulle hävda i säker ton att alla ekonomiska effektivitetsskäl talar
emot offentliga monopol. Kristdemokraterna kan ta avstånd från Engqvist
också enligt vad de kallar ofullkomlighetsprincipen. Inom politiken innebär
den insikten att inget parti ensamt står för den kompletta sanningen.
Det blir fel ibland, och alla vet att det hänt att socialdemokratisk
politik för landets sjuka har gått snett.
Den stora villfarelsen i kristdemokraternas tänkande är tron att det behövs
en gemensam värdegrund för samhället. Primitiva samhällen hålls förvisso
samman av gemensamma värden. I utvecklade samhällen hålls sekter - som
pingströrelsen och socialdemokratiska arbetarpartiet - också samman av
gemensamma värderingar och av misstro mot dem som har andra värderingar.
Men utvecklade samhällen med komplex arbetsfördelning och
multikulturella medborgare behöver ingalunda gemensamma värderingar.
ALLT SOM BEHÖVS
är enighet om ett fåtal regler för samverkan. Statskonsten i sådana
samhällen behöver enighet kring demokratins, diplomatins och
krigskonstens regelverk. Näringslivet behöver enighet om
marknadsekonomins regler. Kunskapssektorn behöver enighet om akademisk
sed och vetenskaplig metodik. Umgänget i civilsamhället behöver enighet
om civilitetens regler. Med sådan enighet kan folk med de mest olika värderingar
och bakgrunder samsas och samarbeta.
Det är sant att kristendomen är bra för människor som söker frälsning.
Det är också sant att vår kultur innehåller ett dyrbart och av många
älskat kristet idéarv. Men kristendomen är inte alls nödvändig för
att ett komplext mänskligt samhälle som det svenska skall fungera. Lika
lite behöver alla svenskar omfatta den socialdemokratiska varianten av jämlikhet.
Det räcker med att vi är överens om några få regelverk.
I blandningen av moderaternas passion för frihet och
kristdemokraternas passion för ansvar ligger den borgerliga, ja svenska,
politikens framtid. De två partierna behöver debattera mer med varann. I
en sådan debatt behöver det mindre partiet inte känna sig underlägset.
Det har ju det intressantaste programmet.
Hans
L Zetterberg