Inlägg av på Ratios seminarium "Vittrar
nationalstaten sönder?", Grand Hotel, Saltsjöbaden den 17-18 oktober 1989,
publicerat i Torgny T
Segerstedt (red), Vittrar nationalstaten sönder?, Ratio, Stockholm,
1991, s 72-88. Copyright © 1991 Timbro. Reprinted by permission. Här
återgivet efter författarens manus och overhead-bilder.
Hans L Zetterberg:
Ordet grupp har
en speciell sociologisk mening.[1]
Torgny Segerstedt menar att staten har alla egenskaper som finns hos en
grupp. Statens särart ligger i att den
är en territoriell ramgrupp. Medlemmarna i denna ramgrupp är undersåtar, eller, om de har fri– och
rättigheter, medborgare.
Inom den ramgrupp
vi kallar staten finns det civila samhällets mångfald av andra grupper:
familjer, föreningar, företag, kyrkor, privatskolor, läkarmottagningar,
konstgallerier, et cetera. De allmänna
lagarna är de ramnormer som gäller för alla undersåtar och alla deras civila
grupperingar. Dessa normers källa är
statsmakten. Statsmakten har till sitt
förfogande speciella sanktioner: ett rättsväsen med polismakt att upprätthålla
lagarna, och en krigsmakt som svarar för att främmande stater inte kan diktera
de lagar som skall råda.
Max Weber tar i
sin definition av staten fasta på dess sanktionssystem. Han specificerade
statens egenart genom att framhålla dess monopol på användningen av legitimt
våld. Endast statsmaktens polis får
lägga hand på undersåtar, endast statsmaktens domstolar får göra
frihetsberövanden, endast statsmakten får ha en krigsmakt. Weber utvecklade också den moderna statens
beroende av en byråkrati baserad på rationella regler och formell kompetens.
Även av Segerstedts texter framgår att lejonparten av statens normer gäller hur
statens funktionärer skall bete sig, inte hur medborgarna skall bete sig.
Det finns ingen
motsättning mellan Segerstedts och Webers sätt att beskriva staten. De kompletterar varandra.
Deras uppfattning av staten ligger hälsosamt
långt ifrån den som blivit gängse i den allmänna debatten i Västeuropa under
senare hälften av 1900talet, nämligen att staten är en slags supermarknad av
hårt subventionerade och hårt standardiserade välfärdstjänster till
medborgarna. Genom att hålla oss till
Segerstedts och Webers statsbegrepp håller vi oss till det fundamentala.
Mitt inlägg har
tre bottnar. För det första vill jag
säga något om dagens ämne genom att historiskt belysa några problem kring de
europeiska nationalstaternas väsen och gränser. För det andra vill jag säga något om utvecklingen av
gränsöverskridande ekonomiska regioner i dagens Europa och det europeiska
samarbetet. För det tredje vill jag
fortsätta att säga något om dagens inledare, Torgny Segerstedt, som var min
lärare i sociologi för fyrtio år sedan och som alltjämt har något väsentligt
att lära mig.
Låt oss börja med att påminna om den gamla sanningen att
staters gränser etableras genom krig.
I Amerika har man
i generationer levat i trygg förvissning om att ingen invasion från utlandet
hotar hem och härd och hembygd. Där har
visserligen varit krig mot indianer och där har varit ett blodigt
inbördeskrig. Men det gällde inte
utländska arméer. Landet expanderade
huvudsakligen genom utrotning av ursprungsbefolkningen. Det är faktiskt i vårt eget sekel som en
amerikansk president, Theodore Roosevelt, sade att "den ende gode indianen
är en död indian".
Den europeiska
kontinenten däremot har drabbats av två eller tre stora krig mellan stater varje
århundrade. Dessa krig på hemmaplan
förändrade Europas karta, satte nya gränser för staterna. De senaste århundradenas europeiska krig
bestämde också i hög grad kartan i övriga världsdelar; sådan var den europeiska
kolonialismen.
Sverige är något
av ett undantag från det kontinentala mönstret och är liksom England en udda
nation i det krigiska Europas periferi som inte krigshärjats och besatts på
länge. I det övriga Europa har
främmande trupper, bataljer, ockupation, förstörelse och härjningar varit
återkommande erfarenheter.[2]
Om vi håller oss
till de senaste tvåhundra åren har vi först den franska revolutionens
krig. Suveränitet finns hos folket,
inte hos kungahusen, förkunnade revolutionen. Den lovade hjälp till alla folk som ville söka frihet från den starka
kungamakten. Revolutionen skulle
exporteras. Den ville stå modell för Europas länder ungefär som hovet i
Versailles tidigare stått modell för Europas kungadömen.
Men efter
revolutionen och Napoleonkrigen fanns Europas stora kungadömen kvar: Habsburg i
Österrike, Hohenzollern i Preussen, Holstein-Gottorp-Romanov och sultanerna i de
ottomanska riket. Och gränser justerades på vanligt sätt så att segrande stater
blev större och förlorande blev mindre.
Europas karta
efter revolutionens och Napoleons krig drogs upp och stadfästes av Wienkongressen
1815 med ringa hänsyn till folkens nationella identitet. Den svenska statens väldiga gränsändringar
vid 1800talets början är tidstypiska. De gjordes utan att beakta finländares, norrmäns, islänningars och
pomrares önskningar. Vi var i gott
sällskap. Metternich och Wienkongressen
förstod inte heller [till fullo] den nationalism som revolutionen befruktat. Den blommade ut först 1848.
I freden i
Fredrikshamn 1809 övertogs Finland och Åland av Ryssland. I freden i Kiel 1813 avträdde Danmark hela
Norge utom dess besittningar Island, Grönland och Färöarna till kungen av
Sverige. Danmark fick istället svenska Pommern plus en million riksdaler banco.
Därmed var det slut på det svenska väldet söder och öster om Östersjön. De
svenska gränserna öster och söderut närmade sig den
etnisk-lingvistiskaterritoriella
enhet som skulle bli norm för 1800talets nya nationalstater. Sveriges historia är inte alls
nationalstatens, men efter fredsuppgörelserna i Fredrikshamn och Kiel och efter
unionsupplösningen med Norge 1905 har Sverige gränser som kunde vara en modern
nationalstats.[3]
Den homogenitet —
etnisk, språklig, religiös och kulturell — som fanns inom Sveriges nya gränser
bar med sig både fördelar och nackdelar. Antagligen har fördelarna
övervägt. Homogeniteten medförde
nämligen att 1800talets stora påfrestningar för det svenska samhället som
folkökningen, urbaniseringen och industrialiseringen kunde mötas utan att
kompliceras av andra etniska och språkliga motsättningar än den norska
nationalismen. På 1900talet torde homogeniteten ha underlättat införandet av
välfärdsstaten. Att välfärdsstatens välsignelser gavs av svenska skattebetalare
till andra svenskar gjorde det antagligen lättare att bära den tyngre
skattebördan. Om Sverige haft kvar gränserna från tiden före 1808 hade 1900talets
välfärdsprogram inneburit en massiv och antagligen impopulär resursöverföring
från svenskar till finnar. Homogeniteten torde också ha bidragit till att
klassklyftorna blivit små i Sverige; vi har ingen etnisk underklass som många
andra länder.[4]
Året 1848 har som bekant kallats "nationernas
år". Det började med
polisingripanden mot demonstranter i Paris, Wien och Berlin. Snart nog var det uppror på gång i Schweiz,
Italien och Polen. Även i avlägsna Stockholm slog folksamlingar sönder
fönsterrutor och Göta livgarde sköt skarp mot folkmassan så att ett trettiotal
dödades eller skadades svårt.
Överallt i Europa
krävde man liberalisering, rösträtt och medborgerliga rättigheter. Vid denna tid var nationalismen en del av
den politiska vänstern. Man ville
flytta makten från monarkins privilegierade institutioner till parlamentet.
Stämningen i
Västeuropa 1848 liknade stämningen i Östeuropa 1989. Då som nu var motståndet
från den etablerade statsmakten förbluffandet litet. Liberalismen låg i luften,
ungefär lika oemotståndlig som marknadsekonomin idag. En tysk furste försvarade sin handlingsförlamning med ord som
blev bevingade: "Man kan inte sätta in kavalleri att slåss mot idéer".
Det Habsburgska imperiet knakade under olika
folkgruppers krav på ökad självständighet: slovaker, italienare, ungrare,
böhmare, rumäner, kroater, serber. Metternich, den etablerade ordningens arkitekt, flydde från Wien.
Men de olika
liberala och nationella intressena hade ingen enighet och ingen gemensam plan
att bryta upp den Heliga Alliansen, decentralisera Wiens makt, skapa ett
parlamentariskt Tyskland. Det blev
ingen varaktig ändring; locket lades åter på. Skottet i Sarajevo 1914 som inledde det första världskriget var ett
uttryck för en av de olösta nationella och etniska konflikter som kommit i
dagen 1848.
Under tiden hade
den europeiska nationalismen ändrat karaktär från en demokratiskrevolutionär
rörelse till en konservativ rörelse. Den tidiga liberala nationalismen hade Jean Jacques Rousseau som
sin intellektuelle fader. En
samhällsfilosof från Litauen, Johann Gottfried von Herder, inspirerade den romantiska nationalismen. För honom
var nationen inte en juridisk enhet baserad på ömsesidiga och generella
principer om skydd och nytta liknande dem som kunde idealiseras i ett tänkt
socialt kontrakt. Ordet nation har
samma bas natio som nativitet och har traditionellt stått för det område
där man är född och uppväxt. (Så är
ännu fallet med universitetens nationer.) Den romantiska nationalismen betonar och utvecklar den unika samhörighet
som flödar ur ett gemensamt språk, en gemensam etnisk bakgrund, en gemensam
historia, en gemensam hembygd.
Helt i den
romantiska nationalismens stil blev tyskheten en politisk kraft. I vårt
närområde är det Tysklands enande som utgör den väsentliga förändringen av
nationernas gränser under 1800talets andra hälft.
Ett symptom på
den romantiska nationalismen ligger i att en ny generation europeiska
intellektuella vid 1800talets mitt reagerade mot den franska civilisationens
dominans och oförbehållsamt började hylla den egna litteraturen och
kulturen. Franskan, liksom hebreiskan,
grekiskan och latinet, dvs. språken för Europas bildade, började få en överväldigande
konkurrens från de inhemska språken.
Det är lätt att
hitta både mystiska och floskulösa uttryck för den romantiska nationalismen i
vilken den patriotiska passionen ersatt den kosmopolitiska rationalismen hos
den liberala nationalismen. Tidvis har
den romantiska nationalismen också legitimerats av rasbiologiska argument: Blut
und Boden. Men dess sociologiska kärna
kan inte avfärdas som ogrundad. Gemensamma erfarenheter samlade i ett gemensamt språk har stora sociala
och politiska konsekvenser.
Torgny Segerstedt
utredde språkets roll i samhället i en epokgörande bok med titeln Ordens
makt vars första upplaga utkom 1944. (Man kan säga att boken föregriper
Segerstedts övergång från filosofi till sociologi.) Boken är helt fri från
nationella tonlägen, skriven som den är av en stor liberal och
internationalist. Med uppbåd av en imponerande tvärvetenskaplig lärdom visar
Segerstedt att människan må vara född som biologisk varelse, men hon blir en
samhällsvarelse först när hon införs i en symbolmiljö och kan använda ett
språk, ett språk som inte bara är ett kommunikationsmedel utan de facto
definierar verkligheten för henne och ger henne en personlig identitet.
Med hjälp av denna språkteori kan man förstå den kraft som ligger i nationalismen. Nationalismen anknöt till existerande symbolmiljöer och utvecklade dem: språk, folklore, sånger, flaggor, et cetera. Med teorin kan man också förstå hatet mot repressionen av de nationella uttrycken. Att inte få använda sitt eget språk i tidningar, i skolundervisning eller i kontakt med myndigheter — eller i vissa fall inte få använda det alls på offentliga platser — är att beröva ett folk både deras verklighetsuppfattning och identitet.
Bilden visar
Europas etniskspråkliga symbolmiljöer sådana de förelåg på andra hälften av
1800talet fram till första världskriget och de politiska gränserna 1848. De båda
överensstämmer dåligt och i bristen på överensstämmelse ligger en av
de viktigaste nycklarna till Europas vidare historia.
Nationalstaten
är en territoriell ramgrupp som omfattar en enda och en hel etniskspråklig
symbolmiljö. De flesta av statsbildningarna de senaste 150 åren har
approximerat nationalstater i denna mening.
Därmed är inte sagt att mönstret från Wienkongressen och tidigare att dra gränser utan större hänsyn till etniska-språkliga symbolmiljöer helt upphört. Europas karta efter första världskriget rymmer bl a nya nationalstater i det forna Habsburgska imperiet. Men krigets förlorare, Europas största nation, den tyska, motsvarades inte av en sammanhållen stat. Det fanns etniska tyskar bland annat i Saar, Österrike, Böhmen-Mähren, Danzig. Hitlers Tyskland införlivar dem en efter en i sina steg mot det andra världskriget.
Efter andra världskriget är nationalstaterna Estland, Lettland och Litauen inlemmade i Sovjetunionen. Den unga finska nationalstatens existens sattes på spel, men lyckades behålla självständigheten; dock måste Karelen avstås. En del av Polen införlivades med Sovjet; som kompensation fick Polen en del av Tyskland. Tyskland delades. Det är nästan så man tycker sig vara tillbaka till början av 1800talet när man betraktar Stalins schackrande med nationaliteter och regioner.
Östtyskland är
ingen nationalstat utan en konstruktion av segrarmakterna att göra det besegrade
Tyskland permanent svagare. DDR har under sin korta existens lyckats få en viss
identitet som idrottsnation och som skyltfönster för framgångsrik socialism. I
jämförelse med andra öststater har det nämligen gått bra för Östtyskland. Men i
jämförelse med marknadsekonomierna i Västeuropa går det dåligt. Från ett lika
utgångsläge 1945 hade Västtyskland 1988 nått till 20.900 dollar per capita i
BNP, Östtyskland hade nått 5.340 dollar. Denna typ av utklassning har
underminerat kommunismen som system i hela östra Europa.
I Östeuropa
utanför DDR har på 1980talet den mäktiga nationalismen åter vaknat. Den sliter
sönder Jugoslavien, den ger Moskva utomordentliga svårigheter i många av
Sovjetunionens republiker, den driver politiken i Polen, Ungern och
Rumänien. I en tid av förlorad tro på
socialismen, ökad patriotism, ökad känsla för etnisk och språklig identitet
står Östtyskland tomhänt, och måste börja fråga sig om det är meningsfullt att
ha en gräns mot Västtyskland.
Tysklands väg mot
enande skapar stor osäkerhet och instabilitet för de strukturer som mödosamt
byggts upp i både västra och östra Europa efter andra världskriget.
Under efterkrigstiden har hotet från en konfrontation
mellan supermakterna i öst och väst varit ständigt närvarande i Europa.
Västeuropa är en nervös kontinent. Vi
blev oroliga när USA var svagt under Ford och Carter. Vi blev oroliga när USA blev starkt under Reagan.
Vi blev oroliga när USA och Sovjet inte
talade med varandra, som under Reagans första år vid makten. Och vi blir oroliga när USA och Sovjet
förhandlar över våra huvuden, även om förhandlingen gäller nedrustning.
Det nära nog
permanenta krigshotet har präglat européernas inre psykologiska
verklighet med oro, hopp och längtan efter ledare med god vilja. Vi har lärt
oss leva med detta. Och fredsrörelsen lever av detta.
Men det finns
också en yttre verklighet som är historisk, diplomatisk, geopolitisk och
militär. Den handlar om nationella intressen, politiska system, expansion,
revansch, minoriteter mm. Den måste också bemästras. Säkerhetspolitiken låter
sig inte reduceras till enbart psykologi.
I
efterkrigstidens Europa har vi sett något paradoxalt: när den yttre säkerheten
ökar genom upprustning kan den inre, psykologiska säkerheten minska.
Kärnvapen är
billigare än arméer. Väst valde att
möta Östs större arméer genom att rusta sig med kärnvapen. Öst svarade genom
att skaffa fler kärnvapen. Europa blev
så fullt av kärnvapen som balanserar varandra att tryggheten minskade snarare
än ökade. IMF-avtalet 1988 vände denna
utveckling.
Den militära
kopplingen mellan USA och Västeuropa försvagas för närvarande. Västeuropa håller på att byta en yttre
militär kapacitet — USA:s kärnvapenparaply med europabaserade missiler som
första steg på eskaleringstrappan — som avskräckt Sovjet att använda sina
överlägsna arméer, mot en inre tro på den goda viljan hos Gorbatjov och hans
efterträdare att de inte låter sina arméer marschera västerut. Det är att byta en yttre, faktisk säkerhet
mot en psykologisk.
Samtidigt som den
psykologiska oron över det stora atomkriget dämpas, väcks de många olösta
problemen — den yttre verkligheten — i Europas historia till nytt liv. Bland dessa finns fortfarande
nationalitetsproblemen. Det är inte nationalstater som vittrar
sönder. Det är de stater som bryter mot nationalstatens konstruktion som hotas:
Östtyskland som är en stympad nation, Jugoslavien och Sovjetunionen som är
multietniska stater. Det finns också
hot i stater med undertryckta minoriteter: Bulgarien som inte tål sina turkar,
Rumänien som inte tål sina ungrare.
Nationalismen i Polen och Ungern finns idag som en enande kraft när den kommunistiska centralstyrningen av ekonomi och politik skall ersättas av marknadsekonomi och demokrati. Nationalismen kommer också att vara en drivkraft när om några år flera öststater kommer att knacka på EGs dörr, eller mer sannolikt bli insläppta i ett nytt EFTA. Nationalism är användbar när man skall byta system, partner eller allierade.
EG, den europeiska gemenskapen, hade inte bara ekonomiska
motiv när den bildades. Den skulle göra framtida krig mellan Frankrike, England
och Tyskland omöjliga, lika otänkbara som ett krig mellan de gamla
ärkefienderna Sverige och Danmark. I
denna ambition håller EG på att lyckas.
Det är vanligt att man ser EG som politiska avtal mellan stater — Romtraktaten med flera — administrerat av en byråkrati i Bryssel. Debatten i Sverige gäller om vi skall söka ansluta oss till avtalen. Avtalen är förvisso viktiga och byråkratin är stark. Men staterna i EG-sammarbetet är inte ensamma om att organisera Västeuropa. EGbyråkratin av fransk modell är inte heller nödvändigtvis den som är bäst avpassad till "the management of networks" som blir alltmer modus operandi i den avancerade världen. När EG reglerar detaljer som gräsklippares bullernivå till en enhetlig högsta gräns som gäller från ensliga gårdar i Skottland till förstäder i Rom, kan man undra om EG-byråkrater stjälper mer än de hjälper.
En spontan
ordning i form av tillväxtregioner, här kallade euroregioner, växer sig
allt starkare inom Västeuropa. Här finns ett intensivt ekonomiskt
utbyte över gränserna. Här finns också
den typ av utbyte av kunskap och utbildade människor över de statliga murarna
som Segerstedt analyserade tidigare i år i sin avskedsföreläsning som
ordförande i SE-bankens samhällsekonomiska råd. Den dominerande
organisationsformen i euroregionerna är nätverket, dvs. stabila sociala system
utan gemensam normkälla. Utbytet inom
regionerna är för övrigt inte begränsat till näringslivet och
kunskapsinstitutionerna utan innefattar även konsten och etiken.
Den centrala
euroregionen omsluter en jättetriangel Bryssel-Frankfurt-Milano. Till triangeln skall läggas
Longwy-zonen
som omspänner gränstrakterna mellan Frankrike, Belgien och Luxemburg, liksom
ett rent västtyskt område kring Stuttgart och München.
I södra
Västeuropa, kring Medelhavet utvecklas snabbt en ny euroregion: Barcelona-Toulouse-Lyon-Grenoble-Milano-Genua-Nice-Montpelier-Marseille.
Här finns Europas snabbaste ekonomiska tillväxt.
Kring Engelska
kanalen och den nya tunneln utvecklas en annan euroregion som innefattar de
stora metropolerna London och Paris. Aktiviteten är större på franska sidan av
tunneln än på den engelska.
Betydligt
långsammare går det för en nordligare euroregion som går från Köpenhamnsområdet
över Kiel och Hamburg till Bielefeld och Amsterdam. Svenska regeringen markerar
genom sin oförmåga att besluta om en fast Öresundsförbindelse att man är
måttligt intresserad av den norra euroregionen.
Schweiz är inte
med i EG men städer som Basel, Genève och Zürich är i praktiken delar av den
centrala euroregionen. Österrike som sökt medlemskap är redan delvis integrerat
i euroregionerna genom sitt läge mellan München och Milano. Dessa neutrala
länder blir genom sitt geografiska läge mer med i det faktiska europeiska
samarbetet än Sverige någonsin kan vara, EG-medlem eller ej.
Euroregionernas betydande utveckling visar att nationalstaten kommit på mellanhand. En värld i förändring lider av vad Daniel Bell kallat de felaktiga storleksordningarnas problem ("mismatch of scales"). Den moderna nationalstaten är för stor för vissa problem, t ex enhetliga system för sjukvård, barnomsorg och äldreomsorg. Samtidigt är nationalstaten för liten för andra problem, t ex industriutveckling, vetenskapliga samarbetsprojekt, miljöförstöring, invandring.
I sin övertro på att politiken styr världen fokuserar den
allmänna debatten mer på vad staternas politiker planerar än på den
traditionella ordningen i form av Europas nationaliteter och den spontana
ordningen i form av euroregionerna. Men givetvis är den politiska viljan ett
betydande element i utvecklingen av Europa. Den bör dock inte förenklas till en
fråga om "medlemskap" eller ej.
Torgny Segerstedt har en gång sagt att vi kan föreställa oss framtiden som en dimension i rummet, och att händelser och tillstånd i framtiden väntar på oss på samma sätt som vägkorsningar, byar och städer ligger framför oss vid en bilresa. Om vi får använda detta bildspråk kan vi tänka oss framtiden för Europas stater som en fyrfilig motorväg där olika nationalstater kör i olika filer men också kan byta filer. De fyra filerna utmynnar i framtiden i fyra olika europavägar som representerar olika förhållningssätt till Europas integrering.
EG-vägen har två
filer. De ursprungliga sex EG
medlemmarna, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Västtyskland och
Italien kör i inre filen. I framtiden ger denna fil möjlighet att svänga in på
en Unionsgata (E1), som leder till en europeisk förbundsstat, Västeuropas
Förenta Stater. Spanien kommer
antagligen att vilja byta fil så att förbundsstaten blir tillgänglig också för
spanjorerna.
Den andra filen
på EGvägen (E2) leder till den inre marknaden och annat bindande
samarbete. Samarbetet kan till exempel
gälla relationer till den konkurrerande regionen Japan-Sydostasien och till
frihandelsområdet USA-Kanada; det kan gälla valutor, u-landspolitik, miljö och
invandring. Men det innebär inte att man uppger väsentlig nationell suveränitet
till Västeuropas Förenta Stater. I denna fil kör för närvarande Storbritannien,
Irland, Danmark, Spanien, Portugal och Grekland. Österrike håller på att byta
till denna fil, och dit vill nog också Norge.
I tredje filen
som heter Inre Randstatsvägen (E3 eller f d EFTA-vägen) finns Schweiz, Sverige
och Finland. Här kan man i sinom tid
sträcka sig till tullfrihet och rörlighet för kapital samt vetenskapligt och
kulturellt samarbete och studentutbyte. Till denna fil vill också Polen, Ungern Tjeckoslovakien, Jugoslavien.
Personligen hoppas jag att Sverige så snart som möjligt byter fil från E3 till
E2.
I fjärde filen
som vi kan kalla Yttre Randstatsvägen (E4) finns Sovjet, Bulgarien, Rumänien
och Albanien. Här finns också Turkiet
som har ambitionen att byta från E4 till E2. Östtysklands öde kan bli att byta
från E4 till E1, en för alla mycket riskabel manöver.
I fjärde filen
får de flesta länder dock tills vidare nöja sig med att gå i franska EG-skolan,
shoppa tax-free på vissa flygplatser, införa EAN-koder på konsumtionsvaror,
lyssna till nyårskonsert från Wien och delta i den årliga europeiska
schlagerfestivalen. Men helt visst
finns ett intresse hos de mer centralt placerade länderna, framför allt
Västtyskland, att utveckla förbindelserna med dessa länders marknader. de Gaulles vision av "Europa från
Atlanten till Ural", och Gorbatjovs vision av ett "gemensamt
europeiskt hus" kommer att förbli levande.
Sovjetunionens
framtid beror av dess förmåga att utveckla en ekonomi och ett styrsystem som
låter landet förbli en supermakt. Alla
framtider tar slut om de olika nationaliteterna i Sovjet börjar bekriga
varandra med den rikedom av atomvapen som finns inom landets gränser.
Kan statsbildningar med etniskt-språkliga klyftor
överleva i vår tids Europa? Det har gått dåligt de senaste 150 åren. Det går
dåligt i dagens Sovjet och Jugoslavien. Det går på kryckor i Belgien. Men det
går bra i Schweiz.
Henry Steele
Commager, den amerikanske historikern, hävdar att ingen styrelseform är så svår
som federationens. Att USA lyckats med
ett federativt statsskick anser han vara en större prestation än Pax Americana
och en betydligt mer komplicerad process än den som skapat den sagolika
amerikanska rikedomen. Att federationen
även på amerikansk mark är problematisk visas av att unionen en gång
splittrades (över frågan om slaveriet) och ett inbördeskrig utbröt, och av att
den federation som sydstaterna bildade inte kunde överleva som stat.
Schweiz
assimilerar inte sina etniska grupper som USA gör. Inom den schweiziska staten får tyskar, fransmän, italienare och
romaner förbli separata folk. Tyskarna utgör
ca 70 procent. Om Schweiz vore en
vanlig, primitiv demokrati som Sverige skulle denna tyska majoritet styra i
alla väder. Etniska konflikter skulle
höra till ordningen för dagen och åtminstone fransmännen skulle utropa sin
utbrytning och självständighet. Det
finns en inbyggd motsättning i en federation mellan demokratiskt
majoritetsstyre och aspirationerna hos federationens icke-assimilerade etnisktspråkliga
minoriteter.
Lösningen på
denna motsättning kan inte sökas i minoriteternas inställning till staten utan
måste sökas i majoritetens inställning. Majoriteten får helt enkelt inte utöva
hela sin demokratiska rätt! Den måste
göra klart för minoriteten att minoriteten är så värdefull att den som grupp
har samma rättigheter som majoriteten, ja helst till och med större rättigheter
än majoriteten. En federation fungerar
om minoriteten har känslan att den får mer än sin beskärda,
proportionella del av den federala statens nyttigheter och har lika stort
inflytande över den federala staten som majoriteten. Ungefär så är fallet i
Schweiz.
Tyvärr finns inte
denna inställning i dagens konfliktområden. Att den inte finns i Mellanöstern mellan israeler och palestinier, eller
mellan kristna och muslimer i Libanon är väl bekant. Men den finns inte heller i Europas konfliktområden: inte i
Estland mellan ester och ryssar, inte i Jugoslavien mellan serber och
grannfolken, inte i Sovjet mellan azerbajaner och armenier.
Först när Europa
utvecklar demokratin från att vara majoritetens rätt att styra över minoriteten
till att också bli minoritetens rätt att skyddas från majoriteten kan vi ge den
europeiska federationstanken en lyckosam prognos. Torgny Segerstedt som en gång skrev en bok med titeln
"Demokratins
problem" kanske kan ge oss sin visa belysning också av detta problem.
[1] Det sociologiska gruppbegreppet utvecklades
av Segerstedt i skriften Social Control as a Sociological Concept (Uppsala
1947). I en av
hans senare texter finner vi denna eleganta definition: "Två eller fler personer bildar en grupp, om två
eller fler personer har gemensam normkälla, normsystem och om de samverkar genom
ett normbestämt beteende, för att förverkliga ett eller fler gemensamma
mål" ("Sociologins systematik" i Artur Thomsons festskift 6.XI.
1961).
[2] Det är kanske därför som man i övriga Europa
mer än i Sverige vill ha en realistisk planering för att inte på nytt bli ett
slagfält eller ett territorium besatt av främmande trupp. NATO- och Warszawa-pakterna har
sålunda varit långt mer självklara för Europas folk än
vad svenskar vanligen förstår.
[3] Den största avvikelsen från nationalstatsidealet är Ålands placering utanför Sverige.
Andra avvikelser från den etniska-lingvistiska enheten
finns i i norra Norrbotten. I
fredsförhandlingarna i Fredrikshamn ville Ryssland dra den nya gränsen vid
Kalixälven som var (och delvis fortfarande är) språkgräns, Sverige förordade Torne älv som gräns.
Sverige avbröt förhandlingarna och landsatte en stor expeditionsstyrka vid Ratan i ryggen på ryska armen som stod vid Umeå.
I ett slag vid Sävar jagade ryssarna
tillbaka de svenska trupperna, men till så stora ryska förluster att
fredsförhandlarna accepterade att Torne och Muino älvar skulle utgöra den nya
riksgränsen.
Samerna, Europas enda nomadfolk, utgör en annan
avvikelse. De var och är för få och maktlösa för en egen statsbildning.
[4] Det är idag i det närmaste omöjligt att föra
en debatt och idka forskning om den svenska homogeniteten. Även om man
endast sätter upp hypoteser om homogenitetens roll kallas ämnet
invandrarfientligt och är därmed tabu i det nuvarande svenska opinionsklimatet.