Inlägg av Hans L Zetterberg
på Odd Engström seminariet om "Det politiska samtalet - den svenska valdebatten",
den
16 oktober 1999, Villa Söderås, Lidingö.
Idag är majoriteten av världens länder demokratiska i den meningen att
de har allmänna val med konkurrerande partier och någorlunda hyggliga
medborgerliga rättigheter. I jordens största land, Kina, talar man inte
demokratins språk, men i resten av världen talas det på många håll, och där
förstås det nästan överallt.
Alla typer av regimer har övergått till demokrati, inte bara Europas
gamla kungadömen. Flera av de länder som präglades av vad Max Weber kallade
"sultanistiskt styre", som Somozas Nicuragua med obegränsat
personligt ledarskap, är nu demokratiska. Många länder som haft "auktoritärt
styre", som Francos Spanien, där makten utövades av diktatorn genom
normala och förutsägbara byråkratier, är nu demokratiska. Och även i länder
som haft "totalitärt styre", typ Stalins partidiktatur med hämningslös
ideologisk mission för hela statsapparaten, har man infört demokrati.
Demokratin blev 1900-talets segrande statsform, segrare över de mest olikartade
alternativ.
Givetvis är spåren av den gamla ordningen tydliga i de olika länderna.
Demokratiska språkvanor är tyvärr inte detsamma som demokratisk praxis. Det
finns länder med demokratisk konstitution där härskarna inte nödvändigtvis
avgår om oppositionen blir störst. Det torde inte vara självklart för
Slobodan Milosovic att avgå om oppositionsmajoriteten har stora inslag av
minoriteter som albaner och zigenare, eller av bråkiga studenter som ännu inte
har riktigt skägg, eller av kvinnliga analfabeter från byarna. Att acceptera
lika rösträtt för alla är en förvärvad demokratisk dygd som det tar tid
och ansträngning att tillägna sig. Det vet inte minst den svenska högern som
var sen att anamma demokratin men som nu är en av dess pålitliga försvarare.
I USA kan man räkna demokratins ålder i århundraden, åtminstone om man
har en någorlunda generös definition av demokrati. I striktare mening har inte
alla USA: s sydstater haft ett fungerande flerpartisystem i sina val längre än
ett par årtionden. I Europa kan vi inte säga att demokratins idéer har präglat
någon längre del av vår kontinents historia. Demokratins genomslag har varit
mest påtagligt i England, Frankrike och Schweiz. Bakslagen för demokratin i
Europa har varit allvarliga. Tre gånger förbyttes en demokratisk ordning i
Frankrike av envälde. Ett bakslag med oerhörda konsekvenser var
Weimardemokratins fall under Hitlers uppmarsch till Tredje Rikets diktator.
Efterkrigseuropas viktigaste politiska process som lett fram till EU har
saknat demokratisk övertygelse. Kol och stålunionen, liksom dess efterföljare
EEC och EU, skapades enligt diplomatins regelverk, inte demokratins. Jean Monet
fann modellen. En kommission tillsätts för att implementera det
utrikespolitiska avtalet och för att utveckla det. Om dess utvecklingsförslag
godkänns av ett ministerråd blir det lag i medlemsländerna, och nationella
parlament kan inte ändra lagen. Det demokratiska underskottet i EU byggdes
alltså in redan från början. Monet trodde inte man kunde nå europeisk
integration med hjälp av demokratiska val och beslut i parlamenten. Ett tandlöst
Europaparlament har kommit att dekorera konstruktionen. Det har numera fått några
mjölktänder, men dess valrörelser är fiaskon: som regel är valdeltagandet lågt,
och valrörelserna i europavalen domineras av inrikespolitik, inte EU-politik.
Den konstitutionella demokratins ålder räknas för de flesta europeiska
stater i årtionden, inte århundraden. Inte heller har vi ännu i Sverige firat
demokratins hundraårsjubileum. Vi har alltså en mycket kort erfarenhet av fria,
allmänna val och valkampanjer. Under den korta resans gång har demokratin och
dess valkampanjer dessutom hunnit ändra karaktär.
I många länder agerar ett antal statsvetare som demokratins självutnämnda
högsta prästerskap. För dem gäller att statsvetenskap är en vetenskap i
samma mening som Christian Science är en vetenskap: en troslära om samhällslivets
fullbordan. Att vara biskop i demokratins kyrka är förvisso ett högst hedervärt
ämbete, men man skall inte förväxla det med vetenskapsmannens uppgift. Den
sittande demokratiutredningen har många missionerande skribenter som kan
kandidera som biskopar i det svenska stiftet när de mer återhållsamma Leif
Levin, Olof Petterson och Olof Ruin tröttnar. Jag vill i den här framställningen
inte bedöma verkligheten utifrån några ideal utan nöjer mig med att
systematisera vad jag tycker vi vet från forskning och forskningsbaserad teori
om demokratins samtal.
På 1930-talet hade sociologer i Chicago börjat skilja på olika
kommunikations-strukturer i vilken allmän opinion bildas. På svenska kan vi kalla
dem organisation (group), publik
(audience) och allmänhet (public).
Det som särskiljer dem är dels kontakternas ömsesidighet, dels förekomsten
av en gemensam opinionskälla (eller ledning). Med dessa två dimensioner kan
man definiera kommunikationsstrukturerna. Figur 1 visar dem i grafiskt form och
i tabellform. En kort introduktion till Chicago-sociologernas tänkande
finns i Rose (1954), kapitel 2. Det finns en konkurrande men i grunden likartad
teori från Frankfurt-skolan i Habermas (1965).
Figur
1. Kommunikationsstrukturer
|
|
|
Ja |
Ja |
Organisation |
Ja |
Nej |
Publik |
Nej |
Ja |
Allmänhet |
Nej |
Nej |
Massa |
En
organisation har en gemensam ledning
och medlemmarna har möjlighet till kontakt med varandra. Typiska exempel är
folkrörelser och lokala föreningar.
En
publik saknar det ömsesidiga samtalet
medlemmar emellan och kommunikationen från källan är mest enkelriktad: TVs
tittare, tidningens läsare, teaterns åskådare är typiska exempel.
En
allmänhet (i vår tekniska mening) håller
kontakt med varann som en informell diskussionsklubb men saknar gemensam ledare.
Väljarna blir sådana samtalsgrupper under en valrörelse, resenärerna i tågkupén
kan bli det om de börjar tala med varann. I demokratilitteraturen är "torget"
en vanlig metafor för fenomenet.
Om
individerna är atomiserade utan social kontakt med varandra eller med någon
ledning så talar man inte om "organisation", "publik" eller
"allmänhet" utan om en massa (mass).
Tunnelbaneresenärerna som ej samtalar med varandra är enbart en massa. En
massa kan ge medlemmarna upplevelser, t.ex. av fartens tjusning, skratt, panik.
Massans roll i opinionsbildningen är mindre än organisationens, publikens och
allmänhetens. I massorna sprids mest känslor, inte tankar.
En
och samma människa deltar i alla dessa strukturer. Figur 2 avbildar Medborgare
X som medlem av organisation, publik och allmänhet.
Figur
2. Medborgare X i tre kommunikationsstrukturer
Knappast
någon modern människa torde leva med exakt samma kommunikationsstrukturer som
en annan. Vi är socialt olika, inte bara biologiskt olika. Det borgar för att
olika människor möter olika åsikter.
Opinioner
hos Medborgare X är sällan en enkel återspegling av vad hans eller hennes
organisation, hans eller hennes massmedier förmedlar eller av hur hans eller
hennes allmänhet diskuterar. Var och en bearbetar mer eller mindre aktivt
information från alla dessa kommunikationsstrukturer: resultatet blir att de åsikter
vi har faktiskt är våra egna. Ju mer man själv har tillfälle att bearbeta
– arbeta sig igenom, tänka på, konfrontera med egna erfarenheter, överväga,
diskutera – åsikterna desto mer blir de ens egna.
När
ingen struktur finns mellan den offentliga makten och hushållen blir
opinionerna timida och/eller servila. Först när utrymmet mellan hushållen
och staten fylls av samtalande, diskuterande allmänheter blir
opinionsbildningen kraftfull och oberoende.
I
gamla tiders Sverige kunde landsbygdens opinion bildas på kyrkbacken efter söndagens
högmässa. Man stannade gärna en halvtimme eller så för att prata. Genom att
högmässan också innehållit uppläsning av statens kungörelser hade
kyrkbacken en viss styrning ovanifrån av opinionsbildningen. I frihetstidens
Stockholm gick diskussionerna höga på krogar, klubbar och i skrån. De var
utan statlig styrning. Men i praktiken fick Sverige först på 1800-talet
landsomfattande kraftfull opinionsbildning i genom folkrörelserna.
I
England bildar pubarna en viktig kontext för opinionsbildning. I Frankrike är
det kaféerna. I Bayern är ölhallarna ett lokus för opinionsbildning. Här förlöste
Hitler sin nazism, ett faktum som visar att en allmänhet kan bilda också anti-demokratiska
opinioner. I Sverige har alkohollagstiftningen inte varit nådig mot
opinionsbildning. Röda rummet och dess motsvarigheter har riskerat att förlora
sitt utskänkningstillstånd om gästerna vandrat från bord till bord med
glaset i hand och öppnat samtal. 1990-talets ölbarer bryter med denna
restriktivitet. Det finns ännu ingen forskning om alkoholens roll i
opinionsbildningen, så jag avstår från att utveckla temat.
De klassiska beskrivningarna av demokratin ser den som ett sätt att få
torgets opinioner i sak- och personfrågor att också bli härskarnas opinioner.
Rikets styrning betraktas som en fråga om att föra resultaten av samtalen från
allmänhetens nivå till högsta nivå. Det kan enklast ske genom
direktdemokrati, diskussion och handuppräckning som på torgmöten i Nya
England eller Schweiz. Men också indirekt när de politiska partierna blir
transmissionsbälten mellan folkets diskussioner och riksstyrelsens beslut och
majoritetspartiet eller majoritetskonstellationen får bilda regering. Den bärande
tanken i både direkt och representativ demokrati i de klassiska texterna är
att folket självt och ingen annan skall vara den styrande klassen. Politikerna
skall vara folkets tjänare, inte dess herrar. Det är en idé från den franska
och amerikanska revolutionen med rötter i den tidigare så kallade ärorika
engelska revolutionen.
I en demokrati är det alltså tänkt att regeringarna genomför väljarmajoritetens
önskemål. De högröstade som vill att genomförandet skall ske bums företräder
gallupdemokrati och populism. Det finns mera sofistikerade versioner av tanken på
demokratin som verkställare av folkviljan. Samhället förändras och
moderniseras. Då uppstår nya klasser, behov och intressegrupper. De politiskt
aktiva inom dessa grupper utvecklar politiska krav. De demokratiskt valda
politikerna förverkligar dessa aktivisters idéer genom "reformer",
alltså nyordningar, subsidier eller favörer i lagstiftningen.
Denna procedur att förverkliga folkviljan i demokratisk politik har
genomsyrat svenska folkrörelsepartier. Partiledaren skall inte vara en härförare
utan en ordförande som ”lyssnar på rörelsen”. Problemet är att inför
valdagen är alla partier mer betjänta av en härförare än en ordförande. Om
en partiledning med ordförandemodell har egna förslag måste de därför i god
tid före valen ”förankras” i rörelsens grupperingar innan de blir
valplattform. Många samhällsvetare har, som vi strax skall se, övergivit
tanken att detta är demokratins enda legitima arbetssätt. När Ingvar Carlsson
också gjorde det i frågorna om skattereformen och medlemsansökan till EG
uppstod emellertid svårigheter. Detsamma gällde Göran Persson i frågan om
maxtaxa på dagis. Partiaktivisterna ”kände inte igen sitt parti” som det
heter i eftervalsanalyserna.
Den första generationen av amerikanska opinionsundersökare – Crossley, Dinerman, Gallup, Harris, Roper, Starch, Wilson
– var helt tagna av revolutionernas uppfattning om demokrati, särskilt George
Gallup. Han trodde uppriktigt att det låg mycket stor politisk vishet förborgad
hos allmänheten. Han drevs av en önskan att framföra den breda allmänhetens
åsikter, dels till allmänheten själv vars medlemmar inte alltid kunde överblicka
opinionsläget, dels till politikerna. Resultatet blev en kombination av samhällsvetenskap
och journalistik. Den vetenskapliga rutinen gällde analyser av landsomfattande
intervjuer med allmänheten. Opinionsjournalistiken som återförde undersökningsresultaten
till allmänheten genom publicering i pressen var Gallups sociala innovation.
"The Gallup Poll" in Princeton, som jag besökte första gången
sommaren 1950, var en intervjuorganisation, en tabellfabrik, en redaktion, och
en nyhetsbyrå som sålde och distribuerade redaktionens pressreleaser till
tidningar.
Gallup fann en metod att formulera intervjufrågor som avslöjade allmänhetens prioriteringar snarare än prioriteringarna hos uppdragsgivarna (tidningsredaktionerna) och undersökarna. Sedan slutet på 1930-talet frågade han regelbundet "Vad tycker du är det största problemet i riket idag"? Problemen definierades alltså inte av uppdragsgivarna eller undersökarna utan av allmänheten själv. När presidentvalen närmade sig lät Gallup sina intervjuare fråga: "Vilken presidentkandidat tycker du har de bästa idéerna om […problemet…]?" I val efter val på sena 30-talet, 40- och 50-talen vann den så utpekade kandidaten.
George Gallup framhöll ofta på 50-talet att man inte skall ställa en
opinionsfråga till allmänheten utan att först fråga om folket hört talas om
saken, lärt sig något om den, och talat med andra om den. Bara om dessa
villkor är uppfyllda tyckte han opinionen var värd att ta på allvar.
Daniel Yankelovich (1991), USA:s ledande opinionsuttolkare, går längre
än Gallup. Han menar att vi inte har en seriös opinion som ledarskribenter,
politiker och andra kan luta sig mot förrän folket förstått konsekvenserna
av sitt svar på opinionsundersökarnas frågor.
Opinionsundersökare kan lätt få svar som visar att folk tycker att
bilismen är ett hot mot miljön, och svar som visar stöd för att miljöfarliga
utsläpp beskattas. Men rena helvetet bryter ut, inte minst i det miljövänliga
Norrland, om politiker tar dessa opinioner till intäkt för att höja
bensinskatten. En opinionsundersökning kan bara vara vägledande för politiker
om den undersökt hur folk ser på konsekvenserna av sina opinioner.
Yankelovich menar att nästan alla opinioner går igenom sju stadier. Låt
oss ta majoritetsopinionen om EU som en illustration.
1. Medvetande om problemet. Sverige ligger i Europa och blir alltmer
beroende av resten av Europa; det kände vi på oss.
2. Känsla att något måste göras snart. Vi måste bestämma oss innan
EU-tåget går. Det dröjer innan vi får nästa chans.
3. Jakt på lösningar. Skall vi fortsätta som förut, kanske med ökat
samarbete med nordiska grannar, även när vårt beroende av EU blir större?
Eller skall vi gå in i EU så att vi kan påverka det som händer där?
4. Motstånd och stöd genom önsketänkande. Vi är ju bättre på välfärd
än andra, varför skall vi då gå med i EU? Eller, vi kan säkert göra om EU
så det blir som Sverige?
5. Väga åsikternas konsekvenser mot varandra. Här inser vi att det
finns både fördelar och nackdelar med EU och vi börjar väga för och emot.
6. Tankemässig lösning. I detta stadium förstår vi ”innerst inne”
att EU när allt kommer omkring är bäst i det långa loppet. Och vi börjar
kanske tro att landet kommer att gå med.
7. Det mogna omdömet. Vi är nu redo att känslomässigt och
intellektuellt offra vad som krävs för att få en framtid i EU. Vi tror nu
uppriktigt att detta är bäst för oss och för kommande generationer. Vi kan
stå för denna åsikt i våra samtal också de dagar då tidningar och tv har
negativa nyheter om EU.
Opinionerna förblir skakiga och ostadiga om de inte når det sjunde
stadiet. Jag misstänker att svensk ja-opinion, särskilt inom socialdemokratin,
i långa stycken bara kom till stadium 5 och 6 före folkomröstningen.
Organisationen ”Ja till Europa” upplöstes efter valdagen innan det kritiska
sjunde stadiet blev vanligt. Jag har inte sett en investering i opinionsbildning
slösas bort så totalt.
Folkomröstningen 1994 gällde om vi skulle gå in och påverka EU:s
utveckling. EU-valen gäller hur vi skall påverka EU. Vi har hittills varit
gruvligt oförberedda på det senare. Det finns väldigt få mogna opinioner i
den svenska väljarkåren om EU:s valutapolitik, försvarspolitik, vetorätt i
ministerådet, och om en framtid av överstatlighet eller mellanstatlighet. En
del av dessa frågor har aldrig nått det första stadiet av medvetande, andra
fastnade i sökande efter lösningar och motstånd genom önsketänkande
(stadium 3 och 4). Opinionsundersökningar är maximalt opålitliga på dessa
nivåer. Tyvärr finns frågorna som avslöjar opinionernas mognadsstadium nästan
aldrig i deras frågeformulär.
Riktigt
genomresonerade opinioner och beslut finns idag mest inom privatsfären, inte i
den offentliga sfären. När en ung människa börjar tänka på att flytta
hemifrån så dras frågan vanligen i långbänk – långbänk är nämligen
karakteristiskt för all viktig opinionsbildning. Hon vänjer sig själv och föräldrarna
vid tanken på flyttning, diskuterar fördelar och nackdelar, väger bekvämligheten
att bo kvar hemma mot friheten att ha egen bostad, resonerar igenom ekonomin.
Resultatet blir en mogen åsikt. Så borde det vara också inom offentlig
opinionsbildning.
Mogna
opinioner är vanligare i en "allmänhet" än i en "publik".
Man känner igen de mogna opinionerna på att de är genomresonerade och avvägda.
Det märks när de framförs att man arbetat med dem och nått fram till en övertygelse.
Här är några åsikter som jag personligen delar och bakom vilka jag anar ett
eget arbete när jag hör dem på stan:
·
tillväxt
med alla dess biverkningar är trots allt nödvändig för livskvaliteten;
·
utlandshandeln
ger oss ett bättre hemland och rikare liv i lokalsamhället även om mycket
krimskrams följer med på köpet;
·
kundens
och allmänhetens behov ska komma i första hand och den egna organisationens
behov i andra hand;
·
ingen
invandrare är den andra lik så man ska inte generalisera om invandrare;
·
erfarenheten
visar att vi lättare löser våra problem genom nyare teknik än gammal beprövad
teknik, trots att den nya kan innehålla okända faror;
·
finansieringen
av en åtgärd genom marknaden är svårare än finansiering via skattsedeln,
men den är bättre eftersom ett högt skattetryck har tråkiga följder på
andra områden än där vi vill vidta vår åtgärd.
"Har
du deltagit i något samtal om politik de senaste dagarna?" Så frågar
opinionsinstituten dag efter dag i s.k. tracking av väljarkåren, en procedur
som blev standard på 1980-talet. Följfrågorna är givna: "Var det du som
började tala politik eller var det den andre som började?", "Håller
ni som pratade politik på samma parti eller på olika partier"?, "Vad
pratade ni om?"
Demokratins
ideologiska prästerskap brukar predika högt och länge om värdet av politiskt
deltagande. Under 1980- och 1990-talen då tracking förekommit i Sverige har 9
av 10 väljare inte någon gång öppnar munnen om politik på tre, fyra dar i
sträck, om man undantar valrörelsernas slutskede. Politik är inte roligare
eller angelägnare än så. I alla demokratiska länder där studier också
gjorts är andelen politiskt tysta av en storleksordning som antyder att
demokratins fäder hade en övertro på det politiska engagemanget hos allmänheten.
Det är tveksamt om deras tjusiga metafor "government by discussion"
har täckning på basplanet.
Av
särskilt intresse är att studera de som tar initiativet till politiska
vardagssamtal. Det är något fler män än kvinnor, något fler högutbildade
än lågutbildade. Från Tyskland lånade jag på 80-talet ett förenklat
personlighetstest som visade att auktoritära och sällskapliga personligheter
dominerade bland de som startar politiska samtal. Senare studier i Tyskland med
ett förbättrat test visar att de leder valrörelsernas utveckling. (Noelle-Neuman
1999).
Diagram
1. Andel som initierade samtal om politik i valrörelsen 1991 i procent av röstberättigade.
Källa: Demoskop
Under
valrörelser stiger antalet politiska samtal. Diagram 1 visar ökningen i
andelen i de höger- och vänsterblocken som initierade politiska samtal valrörelsen
1991. Staplarnas storlek visar dessa inledare av politiska vardagsdiskussioner i
procent av alla röstberättigade. Deltagarna som dras in i de samtal de
initierar är ungefär dubbelt så många som de själva, så siffrorna är inte
ett mått på hur många som talar politik.
Andelen
inledda samtal i olika partier har visat sig vara ett bra mått på hur en valrörelse
går. I Diagram 2 berättar de om den s.k. Westerberg-effekten i valrörelsen
1985 som jämförs med miljöpartiets misslyckade valrörelse 1988.
Diagram
2. En lyckad och en misslyckad valrörelse.
Andel
folkpartister som initierade samtal om politik i valrörelsen 1985 och andel
miljöpartister som börjar samtal om politik i valrörelsen 1988. Siffrorna är
procent av röstberättigade. Källa: Sifo
Lejonparten
av samtalen om politik sker mellan likasinnade. Andelen samtal över parti- och
blockgränser är litet.
Den
finns en tendens bland partisekreterare och politiska aktivister att nedvärdera
betydelsen av samtalen med partivänner och uppvärdera samtalen med andra som därmed
kan övertalas att rösta på partiet. Men samtalen med likasinnade är ovärderliga
i opinionsbildningen. När man själv med egna ord upprepar partiets resonemang
i samtal med partivänner befästs och mognar opinionen.
Väldigt
många vanliga väljare tycker att politiska samtal med motståndare är något
obehagligt. Obehaget kan observeras i alla demokratier, inte bara bland de
notoriskt konflikträdda svenskarna. Politiska samtal kan bevisligen urarta till
gräl. Det är inte en tillfällighet i borgerliga kretsar att värdinnan anser
att gäster som är ytligt bekanta med varann är oartiga om de börjar prata
partipolitik. Det är inte en tillfällighet att politisk diskussion regleras av
en ordförande i politiska föreningar. Det är ingen tillfällighet att
politiska debatter i tv har förutbestämda regler. Det är ingen tillfällighet
att man följer en strikt debattordning i riksdagen och andra politiska församlingar.
Även proffsen behöver reglernas skydd när de ger sig in i en politisk
kontrovers.
Välkänt
är också att många utanför politiernas skara kallar politisk debatt,
demokratins livsnerv, för "käbbel". Vi står här inför konturerna
av en paradox: ju mer de politiska
samtalen blomstrar, ju sämre rykte får politiken. Så vitt jag vet hade
ingen av demokratins fäder förutsett något sådant.
De valda ombudens arena består som bekant av de politiska församlingarna, deras utskott, beredningar och interna partiöverläggningar. Där blir man uppskattad om man kan formulera förslag som har chans att få majoritet. De framgångsrika på denna arena är lugna och sakliga. De överdriver inte skillnaderna mellan partierna. Status tillkommer dem som kan förhandla och är duktiga i kompromiss. Skatteuppgörelsen och pensionsuppgörelsen skapade till exempel beundran från kollegor, oavsett partiståndpunkt. Det krävs mycket personkunskap och sakkunskap hos politikerna på denna arena.
Men politikerna har också en annan arena, väljarkåren. Här är belöningssystemet helt annorlunda. I valrörelsen blir man uppskattad om man är folklig och underhållande. Man skall förstå och förstora de ideologiska skillnaderna mellan partierna, man skall vara tydlig och profilera sig. Man vinner på idéer som är enkla och vardagliga, som lätt kan föras vidare av andra, typ "Kvarterspoliser i stället för lapplisor". Det krävs showmanship, känslor och tv-mässighet av politiker på den folkliga arenan.
Det finns en stor motsättning här. På väljararenan uppskattas inte riksdagens utskottsprosa. Och i riksdagen uppskattas inte väljarunderhållning à la Ian & Bert. Det är bara ett fåtal personer som är förunnade att fungera väl på båda arenorna.
Inte heller detta tror jag att demokratins fäder ägnade många tankar. De trodde att nästan vem som helst kunde bli politiker i en demokrati.
De tidiga framställningarna om demokratin tar vanligen hänsyn endast
till en av de fyra kommunikationsstrukturerna, allmänheten. I den klassiska föreställningen
om demokrati finns inte massmedierna och intresseorganisationerna. De klassiska
texterna nöjde sig vanligen med att hänvisa till allmänhetens samtal på
torget.
En konservativ invändning mot att ge förtroende till folket att leverera
de styrande idéerna var att folket inte tänker självständigt nog, utan styrs
av sina massmedier. Den positionen är inte hållbar i ljuset av forskningen.
Massmediers inflytande över medborgarnas opinioner är mäktigt men till
stor del indirekt. Mediernas roll i opinionsbildningen är att ange vad som i
dagsläget är en acceptabel räjong av åsikter, visade Elisabeth
Noelle-Neumann (1980). Medier lär oss alltså inte att tycka och tänka utan
snarare vilka opinioner som är gångbara i umgänget. Åsikter som vi tror är
godtagbara i umgänge också med relativt ytligt bekanta kallas "allmän
opinion".
I våra dagliga samtal framför vi helst allmän opinion, dvs. åsikter
som har eller kan tänkas få stöd av andra i vår krets. Driver vi för mycket
av opinioner som inte delas av andra riskerar vi att bli isolerade. Vi blir
"udda". I värsta fall stöts vi ut ur gemenskapen.
Personer som är väl integrerade i allmänheten av samtalskretsar och nätverk
– släkt, arbetskamrater, grannar, vänner – får lätt och snabbt kunskap
om vad andra tycker. De kan därför frimodigt uttrycka sin variant av den allmänna
opinionen (och kanske dessutom en och annan helt udda personlig åsikt) utan att
störa gemenskapen.
Personer som är dåligt integrerade i allmänheten och därför saknar
kunskap om vad som är gångbara opinioner har lätt att "göra bort sig".
De håller därför gärna tyst och deltar ogärna i offentliga samtal.
De som på detta sätt står en smula utanför har blivit allt flera i det
moderna samhället. Den struktur som vi kallar "massa" i vilken människan
är isolerad har blivit vardag för allt flera. Tidningar, radio och TV – inte
personliga kontakter – blir deras huvudsakliga källa till kunskap om hur
andra tycker och tänker, dvs. vilka opinioner som är gångbara. Endast
medierna lär dem "allmän opinion".
Till de grupper som har dålig personlig markkontakt med allmänhetens
samtal hör de moderna yrkespolitikerna. De vet vad som sägs och är gångbart
i sammanträdesrummen, på kommunalkontoren, bland vännerna på
partiexpeditioner. De kan också hålla reda på vad företrädare för olika
organisationer tycker och tänker. Dem kan man samla i ett sammanträdesrum
eller nå per telefon. Men organisationsföreträdarna är numera mest
akademiker som själva liknar politikerna i att de vet allt om sin organisation
utom hur snacket går bland vanliga medlemmar.
Yrkespolitikernas arbetssituation blir därför sådan att de inte vet så
mycket om vad som rör sig bland vanliga väljare. De liknar de många människor
som lever isolerade från vardagslivets samtal. Även om de fysiskt ibland finns
i vardagslivets kretsar är de stämplade som "makthavare" och "överhet"
och bemöts därför med viss reservation.
Sålunda blir yrkespolitikerna – liksom den del av deras väljare som
lever i isolering – hjälplöst beroende av massmedier för att få veta den
allmänna opinionen.
Häri ligger mediernas makt. Makten finns alltså inte i första hand på
ledarsidor som försöker tala om för politiker och allmänhet vad de skall
tycka och tänka. Makten är mer än att bidra till dagordningen för den allmänna
debatten. Makten ligger i att redaktioner visar vad som är gångbar och allmän
opinion.
Kan redaktionerna missbruka sin makt? Ja, säger Noelle-Neumann.
Nyhetsmedier, också i ett demokratiskt land, tenderar i praktiken att bli en
talkör. Vissa nyckelredaktioner väljer ut de godtagbara ämnena. Lokala medier
förstärker sedan vad nyckelredaktionerna tagit upp. För Sveriges del kan vi säga
att nyckelredaktioner under det senaste halvseklet varit dagstidningarna i
Stockholm, radions Ekoredaktion, de större TV-redaktionerna. Det är förbluffande
svårt för en redaktion i Göteborg och Malmö och andra städer utanför
Stockholm att sätta tonen för andra redaktioner än den egna.
Genom detta nära nog åsiktsmonopolistiska arrangemang är det möjligt för
medierna att periodvis styra den allmänna opinionen. Vi har ett minnesvärt
exempel i den rapporterade ökningen av döda sälar under valrörelsen 198?.
Medierna satte säldöden på dagordningen genom reportage och bilder. Sedan
valde de den gångbara åsikten om ökningen av döda sälar: havsmiljön hade förgiftats
av industrisamhällets utsläpp. Denna civilisationskritiska opinion blev så
spridd att miljöpartiet kom in i riksdagen. I verkligheten berodde säldöden på
ett smittsamt virus i sälstammen.
När stora grupper av medborgare – ibland t o m majoriteten – vänder
sig till medier för att få reda på vilka åsikter som är gångbara finner de
inte alltid stöd förde egna åsikterna. De får i stället
nyckelredaktionernas speciella urval.
De förlorar då självförtroendet, drar sig tillbaka från samtal och
bidrar sålunda till de egna opinionernas förtida död. Det kan tänkas att de
själva behåller sin åsikt, men för sig själva. De visar den inte, söker
inte övertala andra, slåss inte för den. Därför kallas denna teori om åsiktsbildning
"tystnadens spiral".
För att vara en västeuropeisk demokrati har Sverige en påfallande begränsad
räjong av godtagbara åsikter. Massmediernas nyckelredaktioner består oss med
lagom-ämnen och lagom-åsikter och resultatet är en allmän opinion på
lagom-nivå. Det var länge "otänkbart" under efterkrigstiden att en
statsminister kunde komma från moderaterna. Det är ännu "otänkbart"
att en statsminister kan komma från vänsterpartiet.
Man bör skilja på förvaltningsbyråkraterna, teknokraterna och de intellektuella i studiet av åsiktsfrihet.
Förvaltningsbyråkraterna är agenter för ledningens allestädes närvarande önskan att styra och kontrollera. Hit hör statens ämbetsmän, organisationerna ombudsmän och företagens linjetjänstemän.
Förvaltningsbyråkrater argumenterar utifrån de mål som överordnade instanser ställt upp och tycker egentligen att åsiktsfrihet är en störningsfaktor i arbetet. I många länder kan de hota med eller utnyttja domstolsväsende, polis eller militär för de som tredskas.
Teknokraterna är en annan slags byråkrater. De behärskar specialiteter av kunskap och har i vårt århundrade blivit den grupp i samhället som administrerar produktion, vård och kommunikation. Karakteristiskt för dem är att de gärna effektiviserar de apparater de administrerar och omvandlar dem så att de får mer att säga till om än förvaltningsbyråkraterna. De har sällan något ägarbevis till apparaterna men de har dem ändå under en slags kontroll. Ingenjörerna i Vattenfallsverket. Kärnkraftsinspektionen och Strålskyddsinspektionen äger inte kärnkraftsverken, men med sin professionella kompetens bestämmer de i praktiken över hur verken skall skötas.
I motsats till förvaltningsbyråkraterna motiverar professionella teknokrater sina ställningstaganden inte enbart med hänvisning till makthavares anvisningar eller till beslut på kongresser utan också med hänvisning till förnuft och fakta. En teknokrat vill vara i stånd att attackera det han anser vara vidskepelse i fråga om skogsbesprutningens faror, tillgången på investeringskapital, preventivmedlens hälsorisker, et cetera. Då blir han en förkämpe för åsiktsfrihet. Teknokraterna är m a o beroende av en viss typ av åsiktsfrihet, nämligen frihet för rationaliteten. Med dess hjälp kan de i någon mån frigöra sig från överhet och förvaltningsbyråkrater. Denna frigörelse har varit ganska framgångsrik i moderna stater. Inom auktoritära och totalitära stater hotas emellertid processen periodvis av ett av stalinismens kännetecken: teknokrater tvingas underordna sig förvaltningsbyråkrater.
Intellektuella är kritiker, emancipatörer och konstnärer, helt beroende av kulturell frihet i alla dess former: vetenskaplig, konstnärlig, politisk.
I
opinionsbildningen har de intellektuella en viktig roll, även om den idag inte
är så stor som tidigare. I form av recensioner gör litteratur- och
konstkritikerna bokstavligen de inledande anförandena för diskussionerna på
torget. Genom sitt skärskåderi och sin konst ger de hjälp till självhjälp i
jobbet att utarbeta en egen syn på verkligheten och forma gemensamma övertygelser
som gör att vi kan bedöma våra ledare och vår situation i historien och
framtiden.
Tillsammans bildar teknokraterna och de intellektuella vad man kallar "intelligentian". Intellektuella ser dock vanligen ned på teknokraterna som en slags ofullgångna intellektuella foster, och både intellektuella och teknokrater ser ner på förvaltningsbyråkratin. Det är betecknande att en intellektuell i en bok om teknokraterna kalla förvaltningsbyråkratin för organisationerna "reptilhjärna" (Gouldner, 1979, s 50). Men intelligentians gemensamma front mot förvaltningsbyråkratin kan ofta utsträckas till ett försvar för åsiktsfrihet.
Den klassiska uppfattning om demokrati som vi hittills byggt våra resonemang kring har kritiserats som naiv. Det gäller i synnerhet den variant Dr Gallup utgick från, men i princip all teori som utgår från att folkets idéer är den demokratiska politikens väsentliga innehåll. Joseph Schumpeter, en österrikisk ekonom som blev amerikan, har formulerat ett ofta citerat alternativ.
Demokratin säger Schumpeter, är en konkurrens mellan eliter och att väljarkåren fungerar som jury i denna kamp. Det är eliternas idéer som blir politikens huvudsakliga innehåll, inte juryns. Den idén passade bra in i svensk politisk retorik. Är det affärseliten med SAF, facket med centralorganisationerna LO, TCO, eller bondekorporationen med LRF som skall få ockupera statsmakten? Så kunde man mycket väl fråga när Fälldin utmanade Palme på 70-talet.
Konsumentkooperationen,
bonderörelsen, arbetar- och tjänstemannarörelsen hade en efter en under 50-
och 60-talen börjat aktiv opinionspåverkan. SAF dröjde till 70-talet att
engagera sig långsiktigt i opinionsbildning.
Förenings-Sverige
har ändrat karaktär. Vi talar nu om intresseorganisationer för att markera
att de är annorlunda än förra sekelskiftets folkrörelser. En intresseorganisation är i praktiken ett mellanting mellan våra första
två kommunikationsstrukturer, en slags organiserad publik med ett gemensamt
intresse i vilken medlemmarna emellertid har dålig direktkontakt med varandra
och kontakten med ledningen sker via medlemsblad eller dylikt, så att den är
enkelriktad. När folkrörelser degenererar till intresseorganisationer räcker
det för medlemmarna med en tidning och serviceerbjudanden: rabatt på
vandrarhem i STF, återbäring i gamla KF, avtals- och MBL-förhandlingar i
facket, billiga försäkringar i MHF och övriga nykterhetsorganisationer. Utöver
detta nöjer sig tydligen flertalet medlemmar med att veta att de är företrädda
av någon i olika TV-program, i vissa av statsmakternas beslutsprocesser o d.
Teknokrater
som kallas informationschefer eller informationssekreterare och som vanligen hålls
ganska kort av förvaltningsbyråkraterna svarar för opinionsbildningen i
intresseorganisationerna. De är mer intresserade av att övertyga än av att
resonera. Ensidigheten i ämnes- och åsiktsurvalet i intresseorganisationernas
medlemstidningar är påtaglig. Man är mer angelägen om information än om
konversation, och mogenhetsgraden i läsarnas opinioner blir därefter.
Förenings-Sverige
har därmed blivit sämre på att samla upp och leda opinioner. Delvis beror
detta på att de har färre medlemmar. På 50-talet sade ca 80 procent av alla
vuxna svenskar att de var med i en förening. Sedan dess har siffran minskat med
mellan en och en halv procent om året. Delvis beror föreningarnas minskade
roll i opinionsbildningen på att de centraliserats och byråkratiserats. Fackföreningarnas
avgifter samlas t ex upp som 1öneavdrag och ej längre av en lokal kassör som
varje månad måste gå runt och byta några ord med medlemmarna och bilda
opinion för sin organisation.
Vissa
intresseorganisationer har fått en del privilegier och rättigheter fastställda
i lag. Men de kan sällan mobilisera sina medlemmar i den utsträckning
lagstiftarna förespeglats och lagarna förutsatt. Om facket är ett socialförsäkringsbolag
och ett serviceorgan för förhandlingar blir medlemsaktiviteten låg. På 80-
och 90-talet har fackföreningsrörelsen svårt att få medlemmar att ställa
upp och utbilda sig i den omfattning som krävs för att
arbetslivslagstiftningen skall fungera. De heltidsanställda ombudsmännen, förvaltningsbyråkraterna,
tar över det mesta.
Intresseorganisationerna
liksom partierna ställer krav på politiken. Men till skillnad från partier
som normalt måste räkna med att ta ansvar för regeringsmakten vägs ej
intresseorganisationernas krav mot andra krav. Den ene vill återinföra
karensdagar, den andre vill ha en löntagarfond; den ene vill ha flera daghem,
den andre vill ha fulla livsmedelssubventioner, et cetera. Opinionsbildningen från
intresseorganisationernas sida är uttryck för maktanspråken hos deras förvaltningsbyråkrater.
På
basplanet resulterar detta i en opinionsbildning som kan karakteriseras som. Vi
får opinionsuttryck som dessa –
·
Nu ska
dom ta bort en karensdag
·
Dom
måste göra något åt bristen på dagisplatser
·
Vi ska
ha förkortad arbetstid och högre lön.
·
Vi
vill ha löntagarfonder och mindre makt åt aktieägarna.
Dessa
opinioner är omogna: ytliga, motsägelsefulla, föga genomresonerade och saknar
ansvarstagande. Utan att egentligen avse det uppmuntrar intresseorganisationerna
sådana opinioner.
Bristen
på genuin opinionsbildning i olika allmänheter leder till en situation i
vilken en stor låsning lätt skapas. Man säger om nästan allting som är
viktigt men svårt, att "det är politiskt omöjligt". Utan mogna
opinioner vågar man inte längre begära det rationella från allmänheten, man
vågar inte begära några offer för att uppnå väsentliga mål. Inte ens
intresseorganisationerna själva torde i det långa loppet ha någon glädje av
denna ordning.
På 90-talet förändras också den Schumpeterianska demokratimodellen. Det blir mer och mer uppenbart att det är statsmakten själv som ligger bakom flertalet politiska initiativ, inte medborgarna och inte intresseorganisationerna.
Den tankelinjen har stöd hos samtidshistoriker, statsvetare och sociologer: Paula Baker, Hugh Heclo, Seymour Martin Lipset, Theda Scocpol, Charles Tilly. I sin forskning finner de att den utslagsgivande intressegruppen trots allt är politikerna själva och statstjänarna. Staten, bemanningen i förvaltningen och rekryteringen av chefer, påverkar politiken mer än något annat. Förändringar i politiken skulle alltså bero mindre på hur folkviljan skiftar eller hur intressegrupper utvecklar sitt tänkande, och mer på hur statsmakten själv utvecklas och påverkar partiapparaterna och de offentliganställdas situation. Bland politiker och offentliganställda finns det konkreta politiska nyskapandet. Demokratin reduceras till att innebära att resultatet av denna kreativitet underställs väljarna i allmänna val.
Regeringen Carlsson fick säkert idéer från gräsrötter
och från arbetarkommuner och fack. Regeringen Bildt fick också enstaka idéer
från gräsrötter och enstaka idéer från SAF och LRF. Men alla större
politiska förslag i dessa regeringar kommer från egna analyser, generaldirektörernas
rapporter, departementens experter, kommissioner av Lindbeck-typ,
internationella utblickar. Så torde det ha varit med EU-ansökan och EU-avtalet,
säkerhetspolitiken, friskolan, universitetsforskningens finansiering,
kommersiell radio-tv, privatisering av statliga företag, riksbankens självständighet,
utbetalningen i klump av kommunala statsbidrag, ungdomsarbeten, pensionssystem,
riksdagens arbetsformer med budgettak, mm. Det mesta kan inte beskrivas som beställningar
från väljarkåren eller från intressegrupper, det är statsmakternas
initiativ.
I nästan halva mitt vuxna liv bodde jag i USA och har alltså sett många
amerikanska valkampanjer. "Låt oss se efter vad de styrande gjort!"
("Let us look at the record!"), säger både de styrande och
oppositionen när en amerikansk valkampanj kommit igång. Sen talar de styrande
om allt gott som åstadkommits under valperioden och oppositionen talar om allt
ont som skett. Väldigt ofta kommer maktmissbruken fram: skattefinansierade jobb
eller värdefulla tillstånd som gått till släktingar och partivänner, favörer
i beslut om vägar och markområden, tips och finansiella möjligheter som hänger
samman med politiska förtroendeposter. Och så vidare. Att sko sig på politik
är vanligt i USA, liksom annorstädes.
Om oppositionen sedan tar upp temat "Ut med skurkarna!"
("Drive the rascals out!"), brukar det gå en ilning genom den
amerikanska åhörarskaran. Se nu är det en riktig kampanj på gång! Själva
frasen "Drive the rascals out!" är laddad. Den har rungat i många
val i tvåhundra år. Med den i munnen känner amerikanen smaken av sin
demokratiska makt. Vallöften i all ära – för den erfarne amerikanske väljaren
är de bakelser i himlen ("pie in the sky"). Genomgången av vad som
varit är lättare att ta ställning till. Och då vet man om man skall använda
sin röst att avsätta makthavarna eller ge dem fortsatt förtroende. Demokratin
har ju den enkla och eleganta lösningen till problemet hur vi bli av med dåliga
styresmän utan att ta till våld och blodsutgjutelse. Regeringar avskedas av
majoriteten i allmänna val.
Det vore emellertid trist om denna process uttömmer demokratins mening. I
demokratins tankevärld finns också plats också för frihet, rättigheter,
folkbildning, visioner, ideologier.
I moderna samhällen finns många minoritetsopinioner och få
majoritetsopinioner. För att skapa majoriteter måste de olika minoriteterna
kompromissa. Kompromissens klimat är den målrationella instrumentalism, den vi
kallar pragmatism när vi gillar den och opportunism när vi ogillar den. Dess
etik är ansvarsetik; man följer inte orubbliga principer, men man tar ansvar för
konsekvenserna av sina beslut. Om väljarna inte gillar de gjorda kompromisserna
skall de ha möjlighet att rösta de på andra politiker i nästa val. Det
brukar kallas ”politiskt ansvarsutkrävande”.
Tyvärr är detta politiska ansvar vanligen luddigt. Politiska beslut i
demokratier är oftast kompromisser eller samförståndslösningar som ingen har
ensamansvar för. Valrörelser är komplexa, propagandistiska processer i vilken
även en viktig ansvarsfråga lätt drunknar i mängden av andra frågor och översköljs
av partilojaliteter.
Som opinionsundersökare fick jag till en början betalt från tidningar för
att som George Gallup göra väljarbarometrar och göra statistik och
pressreleaser om vad allmänheten tyckte var viktiga frågor och ställningstaganden.
Det kändes som en tjänst för klassisk demokrati. Sen kom en tid då
intressegrupper av olika slag från Cykelfrämjandet till SAF beställde
flertalet opinionsundersökningar. Det var mer lönsamt än att arbeta för
tidningar. Det var också en tjänst i Schumpeters typ av demokrati i vilken
eliter vädjar om folkets stöd för sina idéer. Idag sitter jag som veteran
och pensionär i OAS referensgrupp för att bedöma opinionsundersökningar om
regeringens alkoholpolitik och får sammanträdesarvoden ur statsbudgeten. Jag
har alltså i min eget yrkesliv fått ett slags grodperspektiv på den
utveckling av demokratins opinionsbildning som jag diskuterat här.
I augusti i år fick jag Helen Dinerman Award för bidrag till
opinionsforskningen och måste hålla ett självbiografiskt tacktal. Slutorden i
talet duger också som avslutning här:
The ministers and the state bureaucracies have begun to sponsor polls and
focus groups on a massive scale, particularly in Britain and the United States.
Newspapers in London claim that the government of Great Britain at present pays
one million pound a month on opinion research, only a quarter of which gets
published. This is a more profound change than in the mere funding of the
polling industry. It goes into the heart and meaning of democracy. We have gone
from giving political initiative to the people, to give it to competing elites,
and now to give the initiative to the governments themselves. In this process,
the idea that polls exist to turn the public into a ruling class changes into
the idea that polls exist to help the rulers exercise power and stay in power.
Pollsters need to be more aware of this new development that makes the
polls megaphones of government rather than of the people. In this emerging
situation the integrity of the polling community will be measured not only by
its sampling, interviewing and question wording. It might rather be measured by
the questions we do not ask. We must
make sure we give full coverage also to other topics than those promoted by the
government of the day. In this way we stay true to our traditions.
Referenser
Gouldner, Alvin W 1979. The Future of Intellectuals and the Rise of the New Class, Macmillan, London.
Habermas, Jürgen (1965). Strukturwandel der Öffentlichkeit, 2.Auflage, Berlin & Neuvid.
Noelle-Neumann, Elisabeth 1980. Die
Schweigespirale öffentliche Meinung - unsere soziale Haut, Piper, München
& Zürich.
- - - 1999. "Seeing the Future Through Opinion Leaders: A Methodology
to Define Opinion Leaders, WAPOR 52nd Conference, Paris.
Rose, Arnold M (1954). Theory and Method in the Social Sciences, University of Minnesota Press, Minneapolis.
Yankelovich, Daniel 1991. Coming to Public Judgement: Making Democracy Work in a
Complex World, Syracuse University Press, Syracuse, NY.