Anförande på konferensen "Att
bry sig om – Normer och värden i allsidighetens samhälle" arrangerad av
moderata samlingspartiets kyrkliga råd i Jönköping den 9 mars 1991
Hans L Zetterberg:
Det finns förutom den lilla världens
släkt, vänner och grannar, sex fundamentala livsområden –
kardialinstitutioner – i varje existerande mänskligt samhälle, nämligen
system för ekonomi, politik, vetenskap, religion, etik och konst.
De två ämnen vi samlas kring här i dag, etik och politik, täcker två
av dessa sex.
I var och en av de sex livsområdena
skapas något unikt, nämligen rikedom i ekonomin, ordning i det politiska
systemet, kunskap i vetenskapen, mening i religionen, dygd i etiken och skönhet
i konsten.
Vi kan tryggt utgå från att vi här
har mänsklighetens positiva värden. Det är faktiskt bättre med rikedom än
fattigdom, bättre med ordning än kaos, bättre med kunskap än okunnighet, bättre
med meningsfullhet än meningslöshet, bättre med dygd än odygd, bättre med
skönhet än fulhet. Det finns i dessa fall ingen grund för föreställningen
att alla värden är godtyckliga; värdenihilism kan avvisas på denna nivå av
tänkande.
Det allsidiga samhället är ett
begrepp som används att konkretisera
ett frihetens samhälle.
I det allsidiga samhället får de sex kardinalinstitutionerna – näringsliv,
statskonst, vetenskap, religion, etik och konst – var och en ett stort mått
av självständighet. Därmed erbjuds individerna att skapa egna, självvalda
livshistorier i sökandet efter rikedom, ordning, sanning, frälsning, dygd och
skönhet.
Låt oss illustrera hur det allsidiga samhället vuxit fram med några nedslag i
Europas historia.
Religionen sökte under medeltiden
frigöra sig från all inblandning av världslig makt.
Påven Gregorius VII (1021-1085) etablerade Roms auktoritet och ledarskap
som en realitet i högmedeltidens Västerland. Hans program hade som en viktig
punkt att "påven är den enda person vars fötter prinsar kyssa".
Hans motståndare, Kejsar Henrik IV, som själv ville att hans statsmakt
skulle utnämna biskopar fick en gång vandra barfota till Gregorius i Canossa för
att få sin bannlysning hävd. Det
var en av de många episoderna när kyrkan frigjordes från staten.
Den medeltida kyrkan ville gärna
styra över alla andra institutioner. Ekonomi, vetenskap, konst och etik skulle
vara underordnade kyrkan, helst också statskonsten.
I våra dagar skulle vi kalla en sådan religionens hegemoni över samhällets
övriga institutioner för "teokrati" och "fundamentalism".
Fundamentalister tror att lösningen på politikens, näringslivets,
vetenskapens, konstens och etikens problem finns i religionen.
(På hemmaplan känner vi igen detta som en ganska vanlig åsikt inom
KDS, men dess partiledning har varit angelägen att påpeka att Bibeln inte är
något partiprogram.) Teokratier
begränsar de religiösa ambitionerna till statskonsten och kräver att präster
skall styra staten, men inte nödvändigtvis affärsliv och akademier, mm.
Vi brukar associera sådant till några varianter av islam.
Men på medeltiden talade man om Gudsstaten.
Livet på medeltiden var en trosbekännelse:
Credo in unum Deum, Patrem omnipotentem. Förvisso var man också verksam i det
världsliga: i jordbruk och boskapsskötsel, i hantverk och handel, i
administration av skatter och tullar, i riddarens plikter och spel.
Men det var som pilgrim gick man genom allt detta världsliga för att nå
gudomliga mål. Kyrkoåret var tidens rytm.
Arkitektur och skulptur var "biblar i sten". Litteraturen var
from, musiken var Gloria och Kyrie eleison, etiken och lagarna ett broderi kring
tio Guds bud, filosofin var teologi, målningarna visade Maria och Jesusbarnet
och andra motiv ur Bibels och kyrkans värld.
Krigen var heliga krig till Guds ära.
Den stora katedralen omslöt alla: den hade högt i tak och rymde inte
bara prästerna och det himmelska utan inbjöd och avbildade i sina skepp och
kor också böndernas, borgarnas, adelns och konungarnas värld.
Kyrkan hade hegemoni.
Men striden mellan kyrka och stat böljade
fram och tillbaka och slutade oavgjord. Därmed
undvek Västeuropa både teokrati i vilken översteprästerna
I några medeltida städer som
Venedig och Florens balanserade statskonstens och religionens och näringslivets
företrädare varandra och ingendera fick hegemoni.
I Florens kunde en radikal humanism växa fram. Giovanni Pica della
Mirandola (1463-1494) drev tesen att människan inte skall begränsas av något;
hon är sig själv nog, sin egen herre, frigjord från "naturens
skala". Därmed signaleras en
frigörelseprocess med oförutsägbart slut.
Ur bokföringskonsten i Norditalien
utvecklade näringslivet ett eget belöningssystem skilt från statens och
kyrkans. Hedersbetygelserna knöts
helt enkelt till goda bokslut. Man
visste vem som skulle äras utan att kyrkan eller staten bestämde det. Näringslivet började få självständighet.
Machiavelli (1469-1527) lärde bort
hur man gör politiska kalkyler utan att blanda in moraliska överväganden.
Statskonsten började ses som något som var skilt från etiken.
Vetenskapen hade en besvärlig frigörelseprocess.
Kopernikus (1473-1543) fick sina idéer om solen snarare än jorden som
världsalltets mittpunkt bannlysta av kyrkan efter sin död.
Den store fysikern och matematikern Galilei (1564-1642) pressades av
kyrkan att ta avstånd från sina instruments vittnesbörd.
Bruno (1548-1600) fick bestiga kättarbålet efter en sjuårig fängelsevistelse
för sina filosofiska id‚ers skull.
Ett intressant steg mot vetenskaplig
autonomi togs när sekreteraren i The Royal Society i London (formellt grundat
1660) började föra anteckningar över person och datum när upptäckter och
teorier formulerades och insändes till the Society.
Newtons Principia registrerades t ex till den 5 juli 1686.
Prioriteten till upptäckten blev basen för vetenskapens sätt att hedra
de sina: man ärade den som först publicerade det nya.
De som ville använda en annans upptäckt för egna resonemang måste omnämna
upphovsmannen i ett citat eller fotnot. Så fick vetenskapen ett eget belöningssystem
skilt från statens, kyrkans och näringslivets.
Rembrandt (1606-1669) tillhörde en
tidig generation målare som inte var kyrkomålare och inte heller hovmålare.
Han kunde fritt välja motiv utan hänsyn till kyrka och statsmakt. Hans berömda
genombrottsmålning när han var 25 år gammal, "Dr Tulps
anatomilektion" demonstrerar inte bara konstnärens frihet utan också
vetenskapens nya frihet. Kyrkan hade länge motsatt sig offentliga dissektioner;
de ansågs vara ingrepp i dödens helgd och ibland även i gravfriden. Rembrandt
målar sin vän Dr Tulp med beundran. Målningen är realistisk med det
syresatta blodets klarröda färg. Rembrandt är inte ensam om motivet; att
andra målare valde samma motiv visar att frigörelseprocessen hade brett stöd.
Lång senare frigjordes konsten också
från vetenskapen. Karl Philipp
Moritz (1756-1793), en av Goethes vänner och professor i de sköna konsternas
teori, bröt med den konventionella principen att konstverket
Denna översikt av framväxten av
kardinalinstitutionernas autonomi i Europa är givetvis ofullständig, men den
vore helt otillständig om vi inte kompletterade den med liberalismens
konsolidering i England under andra hälften av 1600-talet.
Det var en tid då England var turbulent och våldsamt.
Under ett halvsekel genomgick landet två revolutioner, två inbördeskrig,
en kung avrättades, en annan landsförvisades, en parlamentariskt styrd
republik prövades, likaså ett militärt protektorat.
Men mot slutet av seklet var liberalismens id‚er stadfästa i form av
ett skyddsnät för den enskilde mot statsmakterna. Kungen kunde inte stå över
lagen. Skatter kunde inte utkrävas och lagar kunde inte stiftas utan
parlamentets medgivande
Skyddsnätet innebar att inga fick
berövas sin rörelsefrihet och/eller egendom utan rättsligt förfarande enligt
lagen. Inga frihetsberövanden fick
överhuvud ske för att kväsa fredlig opposition.
Pressfrihet och religiös tolerans skulle råda. Vissa principer skulle vara okränkbara även om kränkningar
av dem från andra synpunkter föreföll nyttiga. Myndigheternas och
domstolarnas regler skulle sålunda upprätthållas även i de fall de gynnade
kronans motståndare och de anklagade. Udden
var med andra ord riktad mot alla former av statsmakternas godtycke. Den nya
engelska liberalismen stod för vad vi idag kallar rättsstaten och
medborgerliga fri- och rättigheter.
Denna konstitutionella liberalism i
den restaurererade engelska monarkin beredde vägen för en ekonomisk
liberalism. Här är udden riktad
mot statsmakternas ingripanden i det ekonomiska livet och mot privata monopol i
form av skrån, eller företag med exklusiva kungliga privilegier.
Den framväxande engelska liberalism stod med andra ord för vad vi idag
kallar marknadsekonomi och näringsfrihet.
Därmed är konturerna klara för
det moderna europeiska samhället. En monolitisk flerfunktionsstruktur dominerad
av staten eller kyrkan har differentierats till ett allsidigt samhälle i form
av sex enfunktionsstrukturer, var och en med sitt belöningssystem, sina
speciella friheter, sina speciella varianter av rationalitet:
Livsområde |
Typ av frihet |
|
|
Statskonst |
Medborgerliga friheter |
Näringsliv |
Näringsfrihet |
Vetenskap |
Akademisk frihet |
|
|
Religion |
Religiös frihet |
Etik |
Samvetsfrihet |
Konst |
Konstnärlig frihet |
Ingen annan civilisation än den
europeiska har vågat sig på en så långtgående differentiering. Kardinalinstitutionerna – statskonst, ekonomi, vetenskap,
religion, etik och konst – är höggradigt självreglerande och autonoma.
Varje kardinalinstitution behandlar de andra som en omgivning eller miljö
till vilken man aktivt måste anpassa sig.
Men ingen styr över någon annan. Detta
är det unikt europeiska. När vi talar om att utveckla vårt europeiska arv så
gäller det främst det allsidiga samhället.
Det allsidiga samhället med långtgående
diffentiering i autonoma institutioner och klart definierade friheter är
Europas lysande experiment i världshistorien, ett experiment vars framgång vi
ännu inte kan garantera.
Genomtänkt motstånd mot den
europeiska frihetliga ordningen kom redan på 1800-talet.
Den nya ordningen ansågs förstöra all traditionell solidaritet och
leda till samhällets disorganisation i brottslighet, familjeupplösning och misär.
På 1900-talet trodde många att endast en stark centralstyrd stat –
fascistisk eller kommunistisk – skulle kunna återställa och garantera
gemensamma intressen.
När företag i aktiebolagsform började
bildas i stor skala på 1700-talet betraktades de (i Newtons anda) som mekaniska
fenomen i stil med urverk; de var maskiner, vinstmaskiner.
De hade en självständig existens från människor och institutioner, de
skulle helt enkelt rulla på och generera överskott.
På 1800-talet ändrades synen på företagen.
I Darwins anda började man se dem som organismer.
Som sådana kunde de kämpa med varandra för överlevnad; de kunde växa,
utvecklas och dö. Vid mitten av
1900-talet utvecklades denna syn på företagen och man blev medveten om att
dessa organismer hade sin egen ekologi. De
förstörde ibland naturen i sin exploatering av råvaror, de skapade
avfallsprodukter och påverkade miljön. I
vår tid växer en tredje syn på företagen fram som antagligen kommer att
dominera nästa århundrade. De börjar
nu ses som "sociala system", d v s allsidiga samfälligheter,
integrerade i alla samhällssfärer och med ansvar för sitt bidrag inte bara
till livets rikedom utan också till dess ordning, vetande, skönhet, etik och
meningsfullhet.
Den nya synen på företag är en
tillämpning av en sociologisk upptäckt som gäller alla långlivade
organisationer. Upptäckten är att
varje organisation innehåller element från olika samhällssfärer och på sitt
sätt bidrar till dem.
En organisation som arbetar inom en
viss sfär engagerar sig i första hand för dess värden: ett företags
huvudfunktion är att skapa rikedom, en offentlig förvaltning skall skapa
ordning, ett forskningsinstitut skall skapa kunskap, etc.
Man måste på var sitt håll vara framgångsrik mätt med sin sfärs mått.
Vi vet alltför väl att utan bra affärer är ett företag dött och
bilan faller. Det gäller faktiskt
i både kapitalistiska och socialistiska ekonomier; skillnaden är att bilan
faller omgående i marknadsekonomi och med viss fördröjning efter en period av
socialiserade förluster som hämmar tillväxten av rikedom inom den
politikerstyrda ekonomin. Ingenting
i tanken på företag som sociala system utgör en mildring av det absoluta lönsamhetskravet:
ett företag kan ha den bästa organisationsplan, de bästa utredningarna om
teknik och marknad, personal utbildad vid de bästa skolor och vidareutbildad
vid de bästa kurser, den skönaste logo en reklambyrå kan skapa – utan lönsamhet
är du intet. Men därmed är inte
sagt att lönsamhet är allt. LO-ekonomerna har fel när de driver tesen att företagens
uppgift är att tjäna pengar, pengar som sedan facket och staten skall ta hand
om till allas bästa. Och nyliberalerna har lika fel när de driver tesen att alla
beslut i samhället skall underordnas marknadens lönsamhetskrav. Sociala system
ställs även inför andra krav.
För att förstå dessa krav måste
man inse att företagets sociala system är allsidigt.
Ekonomiska sfären dominerar givetvis, men också inom ett företag i näringslivet
finns ett utvecklat "politiskt" system -- ledning, administration,
arbetsordning, juridik. Här finns
också ett mycket utvecklat kunskapssystem.
Företagen förvaltar och utvecklar ett stort vetande om teknik och
marknader. De multinationella har
ofta en bättre framtidsbedömning än regeringarna och en bättre känsla för
utvecklingen i utlandet. I företagen
finns också en estetik -- den visar sig i design av produkter, i huvudkontorets
och produktionslokalernas arkitektur, i lunchmatsalarnas stil, i årsberättelsernas
layout et cetera. I företagen
finns också reservoarer av moraliska värden, god affärssed, börsetik och
hederskodex för olika yrken. När
man på Skandia säger "det där är inte Skandia" och menar att så där
skall man inte hantera saker och ting, uttrycks bolagets oskrivna etiska värden.
Nordens största företag, Volvo, försökte i början på 80-talet
skriva ned sina etiska värderingar. De
handlade om integritet, kompetens, engagemang, omtanke och öppen kommunikation.
Många andra företag och organisationer har följt efter och sökt
formulera och fastställa sin etik.
Motsvarande resonemang vi fört om företag
kan föras om offentliga förvaltningar. Det
är mer eller mindre fullgångna sociala system med sin egen ekonomi, kunskap,
etik vid sidan av de stora regelverk som de förvaltar och utvecklar.
Resonemanget kan likaså föras för
forskningsinstitut, skolor, konsertföreningar, teatersällskap, kyrkoförsamlingar
och alla andra organisationer. De har alla sin speciella ekonomi, sin speciella politik, sin
vetenskap. En liten del av världens
skönhet finns i dem. Där finns en moralisk fiber. Och om de är fullgångna finns i dem också tonen från
himlen som aldrig förstummas och som ger mening åt mödan.
Detta är ett viktigt resonemang.
Det innebär att alla slags grupper om de får utvecklas fritt och inte
faller i händerna på klåfingriga politiker som använder samhällets tvångsmakt
i skattefrågor att dränerar deras resurser har en potential att erbjuda ett
rikt och fullt liv till sina medlemmar. De
är allsidiga samfälldheter, precis som totalsamhället.
Det faktum att alla sociala system
har en ekonomi har lett till ett av 1900-talets stora missförstånd, nämligen
att ekonomerna har huvudnyckeln till kunskap om samhället.
Vår tid tror att ekonomer är speciellt skickade att vara rådgivare
till nationernas ledare och att endast ekonomer bland samhällsvetare skall erhålla
nobelpris. Förvisso är ekonomin
en metodologiskt, empiriskt och teoretiskt väl utvecklad samhällsvetenskap.
Men det faktum att alla problem har ekonomiska symptom – sådana finns
ju i alla sociala system – innebär ingalunda att alla problem har ekonomiska
orsaker. Problemens orsaker kan
mycket väl vara t ex politiska eller moraliska eller t o m estetiska, dvs finnas i någon helt annan samhällssfär
än den ekonomiska.
Sveriges ekonomi lider t ex idag av
ett etiskt problem: den höga sjukfrånvaron.
Socialstaten lider också av ett etiskt problem: att solidaritet numera
betyder kravet att få något från samhället snarare än kravet att ge något
till samhället.
Under 1900-talet har de ekonomiska
och de politiska systemen varit dominerande i de västerländska samhällena.
Att besitta rikedom och maktpositioner har premierats.
Den vetenskapliga sfären har emellertid också vuxit och blivit
betydande. Att ha utbildning och kompetens har blivit lika högt
prioriterat som att ha kapital och makt, något som kommer att bli ännu
tydligare på 2000-talet.
Under 1900-talet har religion, etik
och konst har haft obetydliga roller i det västerländska samhällsdramat,
pinsamt obetydliga skulle de historiskt bevandrade säga. Detta håller på att ändras.
Inför 2000-talet räknar vi framför allt med ett stort uppsving för
konsten. Hungern efter skönhetsupplevelser
ökar. Redan nu torde besökarna på
konstnärliga engagemang – museer, teatrar, konserter etc. – vara flera än
deltagarna i förstamajtåg och politiska möten, ja kanske också flera än de
närvarande åskådarna vid sportevenemang.
Också för etiken kan man räkna
med ett uppsving. Men här är vi hämmade av bristen på etiska institutioner.
I våra dagar tror många att en
etik som skyddar barn och äldre, sjuka och handikappade bara kan administreras
och upprätthållas av en välfärdsstat, som kontrollerar lejonparten av alla
samhällets resurser och därmed ger statsmakterna faktisk hegemoni, vad
svenskar kallat "det starka samhället".
Det är angeläget att påpeka att välfärdsstaten inte ligger i huvudfåran
av den europeiska utvecklingen mot allsidighet. I välfärdsstaten har politiken tagit över etikens
uppgifter att värna om de svaga.
Hur stympad dagens etik är som en
av samhällets kardinalfunktioner framgår om man jämför med de andra
kardinalinstitutionerna.
Vi skapar, förmedlar eller mottar
de värden som hanteras i samhällets olika sfärer.
De olika formerna av samhällets rikedom skapas av entrepreneurer, förmedlas
av distributörer, och når i slutsteget konsumenter.
Samhällets ordning formuleras av våra ledare och laggivare, förmedlas
av administratörer till underlydande. Kunskapen
skapas av vetenskapsmän och lärde män, förmedlas av lärare och mottas av
elever och studenter. Religionernas
heliga mening skapas av profeter, förmedlas av präster, och mottas av
menigheten. Konstens skönhet
kommer från de skapande konstnärerna, tolkas för oss av andra konstnärer och
mottas av oss som publik. På detta
sätt fyller vi ut den samhälleliga arbetsfördelningens "periodiska
system".
Livsområde
|
Skapare |
Förmedlare |
Mottagare |
|
|
|
|
NÄRINGSLIV |
Producenter |
Distributörer |
Konsumenter |
STATSKONST |
Härskare |
Administratörer |
Undersåtar |
VETENSKAP |
Forskare |
Lärare |
Elever |
|
|
|
|
RELIGION |
Profeter |
Präster |
Menighet |
KONST |
Skapande konstnärer |
Tolkande konstnärer |
Publik |
ETIK |
? |
Moralister? |
? |
Vi noterar med viss förskräckelse
att vår kultur inte har termer för hanteringen av motsvarande processer inom
etiksfären. Här väntar västerländska
samhällen ännu på upptäckten av nödvändiga "grundämnen",
innovationer av etiska arrangemang. Det
brådskar. Kring vår tids stora
moraliska frågor -- miljön, atomkapprustningen, den nya biologiska tekniken --
har vi ännu bara opinionsstormar, inga sedeläror eller etiska institutioner.
Varför har etiken kommit på
undantag? Ett möjligt svar finns i
vår historiska översikt av det allsidiga samhällets uppkomst i Europa.
Den medeltida kyrkan gjorde anspråk på världslig egendom, kejsaren
fick gå till Canossa, kyrkan var etikens, konstens och vetenskapens hem.
Den katolska kyrkan var m a o fiende till självständig allsidighet. Renässansen
och reformationen frigjorde politik, vetenskap och konst från kyrkans grepp.
Men kyrkan behöll etiken. Det
är därför som vi inte har en stor sekulariserad etisk tradition i vår
civilisation. Vi måste nu vända
oss till kyrkan för att lära oss etik. Men allsidigheten kräver att lärdomen omsätts i en självständig
etisk sfär.
Långsamt utvecklas också självständiga
etiska institutioner. Ett tjugotal
tidskrifter för "bioetik" finns bara i USA.
Deras många diskussioner om livets villkor har lett till att många länder
nu definierar döden som hjärnans död snarare än hjärtats död.
Vi har etikkommittéer för forskning och börsverksamhet.
Vi har etiska regler för de fria yrkena: läkare, advokater,
journalister, marknadsundersökare m fl. De
söker besvara den svåra frågan: "Bör jag verkligen göra det jag kan göra?"
I USA börjar företagen inrätta tjänster
som "etisk ombudsman". Deras
huvudsakliga uppgift är att hålla den etiska diskussionen levande inom företagen.
Här väntar vi en snabb utveckling på 2000-talet.
De medvetna etiska värderingarna har stor plats i framtidens samhälle
och de har egna institutioner.
Hittills har vi talat som om
kardinalinstitutionerna bara skall odla sin egen kål, och vi har klagat på att
i Sverige breder politikens kål ut sig i hela det svenska trädgårdslandet.
Låt oss nu till sist nyansera bilden och tala om samspel.
I den tid som är – 1900-talets
Sverige med politikens dominans – reglerar lagarna människors och
institutioners handlingar. I den
tid som kommer -- 2000-talet då allsidigheten dominerar -- reglerar lagarna människors
och institutioners samspel, inte enstaka handlingar.
I den tid som är finns ett centrum som ger lagar och direktiv.
I den tid som kommer finns politiska, ekonomiska, religiösa,
vetenskapliga, konstnärliga och etiska subsystem, men inget har permanent
hegemoni över något annat. Subsystem
som kardinalinstitutionerna kan inte förtryckas bara därför att de utgör
mindre än 50 procent av helheten. Alla
samhällets sex kardinalinstitutioner skall f ö utgöra mindre än hälften av
helheten. Det är sjukt att som i
Sverige låta politiken lägga större delen av BNP under sin kontroll; vi
betalar som bekant 56 procent av BNP i skatt.
Frälsningens mysterium och folkets
spirande andlighet i det mångkulturella Sverige på 2000-talet är givetvis
inte politikens sak. Men lagstiftning om religionsfrihet och kyrkofrid är det.
Helt säkert kommer också skolchecker i finansiering av samfundsdrivna
skolor, entreprenader för samfundsdriven äldrevård eller rehabilitering av
narkotikamissbrukare, kyrkornas invandrarservice, mm att stå på den politiska
dagordningen.
Mönstret börjar nu få konturer:
Politikens jobb – åtminstone den moderata politikens jobb – på 2000-talet
är inte att styra samhällets andra sfärer; näringsliv, vetenskap, religion,
konst och etik styr bäst sig själva. Politikens
jobb är att med lagstiftning underlätta deras självstyre.