Presentation för Svenska Dagbladets stiftelse 1986-11-18
av
Hans L Zetterberg
Låt oss först kasta ned några ord som står
för ett urval av samtida värderingar.
Här finns 14
ord eller fraser: trygghet, levnadsstandard, ordning, teknologi, företagsamhet,
hälsomedvetande, informalitet, njutning, intraception, konsumerism,
komplexitet, miljö, nätverk, rikt-och-fullt-liv.
Dessa är givetvis inte alla de värderingar
som en modern människa kan tänkas omfatta. Det är ett urval. En någorlunda
fyllig beskrivning av samtida europeiska värderingar måste omfatta 30 a 50
stycken. Vi mäter dem genom att analysera värderingsutsagor i texter, framför allt
texter som skapas i intervjuer. Ikväll gör vi det enkelt för oss och tar ett
urval av 14.
Placeringen av värderingsetiketterna på
bilden är inte godtycklig. Den följer en s.k. distansmatris. Ju närmare två
värderingar ligger varandra på denna ”karta” ju större är sannolikheten att de
omfattas av samma personer.
Till exempel: längst ner i söder på kartan finns
trygghet och i närheten därav ordning. Personer som i hög grad värderar
trygghet brukar också ofta värdera ordning. Västerut på kartan finns
teknikvänlighet och i närheten av det ordet hittar vi företagsamhet. De två
uppträder likaså ofta samtidigt. I nordost
hittar vi miljövänliga utsagor och de kommer i stor utsträckning från samma
personer som uttrycker konsumerismens värderingar, dvs. att man måste skydda
konsumenterna mot marknaden. I nordväst finner vi njutning för alla sinnen, och denna hedonism uttrycks ofta
av människor som kan acceptera att världen är synnerligen sammansatt och livet
är komplext.
Värderingar som ofta uppträder samtidigt blir
alltså grannar på vår karta. På motsvarande sätt är värderingar som mer sällan
återfinns i styrka hos samma person placerade långt ifrån varandra på vår
karta. Den teknikglada entrepreneurandan i väster ligger långt från den
miljövänliga konsumerismen i nordost.
Matematiken som gör det möjligt att rita
kartor av denna typ har utvecklats av en amerikansk forskare vid Bell
Laboratories. Han heter J B Kruskal. Urvalet av de 14 värderingarna har gjorts
så att vi inte skall få några större blanka områden på vår karta. Data för
värderingsmätningen kommer från många tusen intervjuer utförda i praktiskt
taget alla europeiska länder. Mätningarna bygger på skalor som var och en
baseras på ett antal intervjufrågor. Eventuella ideosynkratier i frågorna drunknar
i skalorna, och slutsatserna kan därför betraktas som mer pålitliga än vid
vanliga opinionsundersökningar. En samarbetsorganisation som heter RISC
(Research in Sociocultural Change) svarar för samordningen av de numera ganska
rutinmässiga värderingsmätningarna i Europa.
Man kan fråga sig vad som är longitud och
latitud i vår värderingskarta. En s k faktoranalys ger ett besked som blir föga
överraskande för idéhistorikerna.
Den första dimensionen går från TRADITION
till MODERNITET. De traditionella värderingarna är religionens och landsbygdens
värderingar. Moderniteten var sedan 1700-talet identifierad med förnuftstron,
men med 1900-talet blev moderniteten också liktydig med driftsutlevelse och
självförverkligande. Modernitetens portalfigurer är Descartes och Voltaire
(förnuftstron), Freud (driftsutlevelsen och hedonismen) och Nietzsche (kreativa
självförverkligandet). Moderniteten har alltid varit och är ett projekt utan
slutpunkt.
Den andra dimensionen – från öster till
väster – går från VÄRDEFASTHET till INSTRUMENTALITET. Värdefastheten – som man
kallar idealism om man gillar den, dogmatism om man ogillar den – omfattar
värderingarna med vilka vi inte kan dagtinga. De är samvetsfrågor som lojalitet
mot den egna familjen, solidaritet med de svaga, barmhärtighet mot de sjuka.
Instrumentaliteten (eller pragmatismen) omfattar värderingar kring vilka vi kan
kompromissa och experimentera för att nå bästa resultat: de gäller t ex
praktiska överväganden och kalkyler i affärer eller politik och val av tekniska
lösningar, ekonomiska kalkyler. Distinktionen mellan värdefasthet och
instrumentalitet gjordes i början av 1900-talet av Max Weber. Han kallade de
båda polerna "värderationalitet" och "målrationalitet".
Det finns inga tullmurar för värderingar. Som
meteorologins högtryck svepte 1968 års värderingar över oss liksom över andra
länder. På 80-talet har nyliberala idéer blåst hit liksom de har blåst till
andra länder. Medierna, redaktionerna, förlagen, annonsbyråerna är inte upphov
till värderingsströmningarna. De förmedlar och förstärker dem, visar läsare och
tittare vad som är gångbart. Till sist hjälper också medierna oss att bli mätta
på och tröttna på rådande värderingar och bli redo för nya.
På 50-talet
och tidiga 60-talet var trygghet, levnadsstandard, lag och ordning, hierarkier,
teknologi och företagsamhet dominerande element i värderingsklimatet. Det var
rekordårens och de stora projektens tid.
På sena 60-talet och på 70-talet svängde
värderingsklimatet mot jämlikhet, konsumerism, miljöskydd. Ordningens och
hierarkiens symboler förlorade sin attraktion.
Informalitet blev förhärskande. En hel generation tyckte
det var bekvämt att vardag och söndag gå klädd i blue jeans. Alla duade alla.
Tidigare hade masker och konventioner varit styrande för människors
sammanträffanden utanför hemmet och vänkretsen. De etablerade ett slags gränser
mellan människor, höll känslor i schack, och tvingade oss att utveckla artig,
hövlig samvaro. Den framväxande informaliteten innebar att man skulle delta,
inte som mask, utan som person också i offentliga sammanhang. Därmed blev all
samvaro självavslöjande, konversationerna blev bekännelser, konsumtionen (eller
bristen på konsumtion) ett personlighetsuttryck, och politiken blev ett
självförverkligande snarare än ett förverkligande av en viss social ordning.
Den gräns som sedan antiken dragits mellan privat och offentligt blev svår att
upprätthålla på 70-talet.
På sena 60-talet och början av 70-talet
började man lyssna mer till signaler från sin inre värld än statussymboler i
yttervärlden. Detta är vad vi kallar intraception och det är lokaliserat
mitt på värderingskartan. En illustration till intraceptionens frammarsch är
att på 50-talet bantade man för att "se bättre ut" i andras ögon; på
70-talet bantade man för att "må bättre". Intraceptionen påverkade
också språket. Det blev vanligt att man sade "uppleva" istället för
erfara och "känna för" i stället för tycka.
Hälsa omdefinierades på 70-talet från
att ha varit frånvaro av sjukdom till en aktiv investering, något man hela
tiden skulle utveckla och bygga upp.
På 80-talet
kom en svängning mot nordväst på vår karta. F n blåser en nordväst-passad och
värderingsklimatet i de utvecklade länderna rör sig mot njutning, komfort
och ett fullt rikt liv. Man vill vara självständig och ha självförtroende
så att man klarar av att leva med föränderlighet och det oförutsedda utan att
tappa sin egen identitet.
De värderingar som finns i nordväst är våra
dagars melodi. De mest tidstypiska personerna i våra dagar planerar inte sina
liv i detalj utan tar chanser och vågar pröva saker som dyker upp. De tar
risker. De accepterar att livet är komplext och njuter av detta, njuter av att
leva med förändringar. Livet är ett spel som skall levas rikt och fullt, gärna
med entrepreneuranda. Här står man väldigt långt från de gamla
socialdemokratiska idealen av jämlikhet och trygghet. I nordväst är miljöfrågor
praktiska frågor – ibland viktiga nog, men inte ödesfrågor (som DNs ledarsida
tror) i vilka man inte får dagtinga med sitt samvete. Människor med dessa
värderingar finns numera i stort antal i Stockholmsregionen.
Vad väntar
oss då på 90-talet? Ingen vet helt säkert, men de tecken vi har pekar på en
vindkantring mot nord-nord-ost på vår karta. Företagsledarna blir inte längre
våra hjältar som på tidiga 80-talet. Det nya miljömedvetande som nu växer fram
liknar inte 70-talets. Vi har ju mera en annan bakgrund och vi har skaffat oss
en smak för ett fullt och rikt liv. På 70-talet ville man inte dagtinga med
sitt samvete i miljöfrågor. Det nya miljömedvetandet är mera pragmatiskt och
finns i alla politiska partier, inte i något eller några speciella
miljöpartier. Det hyllar inte gladiatorer som klättrar upp i Kungsträdgårdens
almar utan snarare tjänstemän som gnetar med gränsvärden, koncessioner och
miljöavgifter. Statsminister Ingvar Carlsson har förstått det nya
miljömedvetandet när han dämpar miljöretoriken och inrättar ett
miljödepartement.
Nätverk är ett nyckelord för 90-talet: att
söka kontakt, utbyta närhet och gemenskap i kretsar som fungerar utan hierarki,
gärna i små grupper vid sidan av de snäva yrkesrollerna. I nätverk är man inte
över– eller underordnad, inte heller part eller motpart. Man är medpart i ett
uppdrag eller ett projekt. Väsentligt för 90-talets ledarskap är "the
management of networks".
Det finns ungdomar som har gammaldags
värderingar och äldre som har moderna värderingar. Man kan emellertid ange
åldersgruppers tyngdpunkt på den europeiska värderingskartan. Vi finner flest
äldre söderut, flest 40-talister i öster och flest 50– och 60-talister i
väster. Bilden visar åldersgruppernas tyngdpunkt i Europa år 1985.
Länder som Italien och Danmark har ett större
antal moderna värderingar än vi har i Sverige. Vi kan säga att Sverige ligger
före Storbritannien och har ungefär samma nivå som Västtyskland. Men det är
alldeles fel att tro att värderingar i Sverige är mer avancerade än i
Centraleuropa. Den typiske svensken ligger ungefär 15 år efter sin åldersbroder
i Italien.
Karakteristiskt för svenska värderingar i
europeiskt perspektiv är att de innehåller större andelar värdefasthet än vad
som är vanligt i Europa. Sverige placeras österut på värderingskartan.
Värderingsströmningen efter andra
världskriget följer i stort sett nord-väst-passaden: från traditionella
värdefasta värderingar till moderna instrumentala värderingar. Längs denna
skala kan vi också placera lokalsamhällen, små städer, storstäder och
kosmopolitiska regioner. Värderingsmässigt ligger Stockholmsregionen någonstans
halvvägs mellan Kungsör och New York.
Som allra hastigast har jag gått in i en
databas och tittat på de värderingar som omfattas av Svenska Dagbladets
läsekrets. Våra läsare har naturligtvis värderingar av alla de slag.
Tyngdpunkten ligger dock på värderingskartans norra del. Flertalet av våra
läsare är moderna storstadsmänniskor.
Också Dagens Nyheters läsare återfinns till
större delen i norra halvan av värderingskartan. Här upptäcker vi emellertid en
skillnad. Tyngdpunkten för SvD ligger västerut i linje med 80-talets
dominerande värderingar och för DN österut i linje med 70-talets värderingar.
Detta är en intressant skillnad, i mitt tycke intressantare än de mycket
obetydliga skillnader i ålder, kön, hushållsstorlek, inkomst och andra
demografiska kriterier som kan finnas mellan Svenska Dagbladet och Dagens
Nyheter.
Om en läsare öppnar sin tidning och inte
känner igen sina egna värderingar i tidningen blir han eller hon lätt försagd
och börjar hålla inne med de egna ståndpunkterna. Värderingar i samhället som
saknar stöd i massmedia tenderar därför att förtvina och gå mot förtida död: de
hamnar i vad man kallar en "tystnadens spiral". Om värderingsklimatet
på redaktionen (sådant det visar sig i redigeringen) avviker alltför mycket
från värderingsklimatet hos läsarna, känner läsarna främlingskap inför
tidningen och blir frestade att säga upp prenumerationen. DNs välbekanta – och
nu övervunna – kris bottnade bl a i ett ökande gap mellan redaktionens extrema
70-talsvärderingar och läsarnas 50-tals– och 80-talsvärderingar. Den krisen gav
Svenska Dagbladet ett tillfälligt övertag i konkurrensen.
Kunskapen om samhällets värderingsklimat och
hur det ändras har varit ett spännande forskningsfält för mig i min tidigare
verksamhet. Jag ser fram mot att använda denna kunskap i mitt nya arbete som
chefredaktör för Svenska Dagbladet.
:fig place=inline
frame=box depth=10. ***BILD SIO111.001 ***
15 :efig. :ekrapp.