Förberett inlägg på UHÄ-seminariet "Hur förändras
vetenskapen?" den 10 april 1984 på Hennickehammars herrgård.
Hans L
Zetterberg, Sifo
Inom ramen för
disciplinerat och välgrundat kunskapssökande och tänkande – vad som i vid
mening kan kallas vetenskap - finns växlande moderiktningar. Det som
anses riktigast och bäst under en period avlöses av nya idéer om vad som är
riktigaste och bäst i nästa period. Graden av positivism hos vetenskapsmän,
dvs. deras beroende av yttre signaler och det mätbara, och graden av
hermeneutik, dvs. vetenskapsmännens beroende av egna inre signaler och
deras tolkningar, har t ex varierat mellan 50– och 70-talen. Denna variation
har observerats inte bara i psykologin och närbesläktade discipliner utan också
i fysiken: ju djupare fysikerna blickat i sina ämnen ju mer har de sett
reflexen av den egna näthinnan.
Antagligen är
modesvängningarna inom vetenskapen snarlika svängningar inom konst, litteratur
och andra livsområden. Det är t o m möjligt att dessa förändringar på olika
områden samvarierar. Då blir det berättigat att tala om svängningar i hela
kulturmentaliteten, "tidsandan" eller "värderingsklimatet".
Man kan givetvis
studera värderingsklimatet med vetenskapliga ambitioner. Jag skulle vilja göra
ett försök att få grepp om den relativa förankring värderingar får i
avläsningar av yttre fenomen och i avläsningar av inre. Huvudnycklar till dessa
växlingar kanske öppnar en del dörrar också till vetenskapens förändringar.
Det finns en
yttrevärld, men det finns många inrevärldar. Där yttrevärlden
prioriteras tänker man sig gärna att det finns en hegemonisk vetenskap,
resten är vidskepelse. Där inrevärlden prioriteras finns tolerans för
flerfaldiga vetenskapssyner.
Den accepterade
graden av subjektivism i kunskapssökandet är antagligen mindre i en tidsanda
dominerad av yttrevärldsvärderingar, större i en som domineras av
inrevärldsvärderingar.
Vad som följer är
i allt väsentligt texten till kapitel 2 i skriften Det osynliga kontraktet
(Sifo 1983) av Hans L Zetterberg, Karin Busch, Göran Crona, Greta Frankel,
Berth Jönsson, Ivar Söderlind och Bo Winander.
Låt oss inleda
studiet av värderingsförändringar med det gamla lärdomsgreppet att lära en läxa
från antiken.
Tiden och platsen
är kejsartidens Rom mellan Augustus och Markus Aurelius, alltså de två första
århundradena av vår tideräkning.
Det gamla Rom
blev under denna tid en miljonstad. En stor del av befolkningen var inflyttad
från jordbruksregioner. Efter ett par generationer förlorade inflyttarna
kontakten med fädernas försörjning genom jordbruk och boskapsskötsel. Långt
ifrån alla kunde försörja sig i stadens ämbeten, anläggningsverksamhet,
hantverk och handel. I denna nya situation med rastlösa plebejer växte fram en
offentlig service av bröd och skådespel, tidens motsvarighet till välfärdsstat
och TV-monopol. Augustus började betala läkarna med offentliga medel, han
introducerade annona, vilken med tiden utvecklades till ett system av
kuponger som kunde utväxlas till bröd från över 250 statliga bagerier.
Periodvis såldes även fläsk och olivolja till subsidierade priser. Vi fick m a
o en situation i vilken en urban underklass kunde överleva något så när utan
att arbeta särskilt mycket, ett privilegium som tidigare endast överklasserna
åtnjutit.
Inom massan växte
inrevärldsvärderingar fram och blomstrade i denna sociala struktur.
Det finns från
början av denna period två beskrivningar av vulkanen Etnas utbrott, en från den
grekiske poeten Pindaros och en från den romerske Vergilius. Greken skriver – i
Edith Hamiltons engelska översättning[1]:
In the darkness of the night
the red flame whirls rocks
with a roar far down to the sea.
And high aloft are sent fearful
fountains of fire.
Och den romerske poeten skriver:
Skywards are sent balls of flame that
lick the stars
and ever and again rocks are spewed
forth,
the torn entrails of the mountains,
and molten crags are hurled groaning to
heaven.
Pindarus använde sina ögon och skrev vad han
såg. Vergilius använde sin fantasi och skrev vad han upplevde. Den ene var
klassicist och realist, den andre romantiker.
Den romerska
kulturen hade varit helt dominerad av yttrevärldsvärderingar: utåtriktad och
pragmatisk, intresserad av tillväxt, bra vägar, vatten och avlopp, lag och
ordning, militära legioner och hemmet som borg. Pindarus sätt att beskriva
verkligheten låg närmast denna tradition. Hans framställning får liv av yttre
signaler. Vergilius öppnar dörren till en annan värld och hans framställning
får liv av inre signaler. Den romerska massan följde Vergilius som blev
omåttligt populär och älskad. När brödet för dagen var garanterat kunde
nämligen en bredare allmänhet ägna sig åt upplevelser i stället för prestationer.
Den
värderingsförändring som här påbörjades avbröts inte vid Roms fall. De
generationer som vuxit upp med gratis bröd hade ingen kunskap om hur man
försörjer sig ur jorden, inga släktingar på landet att flytta till. Roms
befolkning minskade till en tiondel av kejsartidens främst genom svält. Man
skulle tro att den resa till det inre vars början Vergilius representerar
därmed skulle komma till ett abrupt slut och den pragmatiska
verklighetsorienteringen skulle återvända. Men konfrontationen med en bistrare
ekonomisk verklighet hade ingalunda sådana konsekvenser. Resan mot inre
upplevelser fortsatte, ackompanjerad av gnosticism, mysticism och eskatologi. I
dess förlängning hittar vi Guds lille fattige, Franciscus, som talar med
fåglarna och organiserar sin tids hippierörelse till gråmunkarnas orden. De
världsliga ledarna fick underordna sig de andliga och gå till Canossa.
Innovationer gjordes, men de exploaterades inte. Vid resans slut finner vi åter
Vergilius, nu som Dantes guide när Dante beskriver i detalj den inre världens
fantastiska gestalt i form av de förtappades och frälstas boningar. Först med
renässansen bryter utåtriktningen i stor skala tillbaka i kulturklimatet. Nu
gällde det igen att prestera något synligt, uträtta något påtagligt, få
utmärkelser och iögonfallande beröm.
Värderingar kan
accepteras idag, ifrågasättas i morgon och bli föråldrade i övermorgon. I denna
mening liknar värderingsförändringar de ekonomiska och tekniska förändringarna
och kräver både vaksamhet och flexibilitet.
Den
värderingstypologi som presenteras i denna uppsats möjliggör en generell
beskrivning av samhällen, institutioner, marknader och människor med
utgångspunkt från de värderingar de omfattar. Den syftar till att ersätta de
gängse uppfattningarna som vi har i dessa frågor. Syftet är emellertid inte att
ersätta en ortodox uppfattning med en annan. En viktig lärdom av vårt
typologiserande av värderingar är just att undvika fasta typologier.
De fasta
typologierna är produkter av ett tänkande som satt klassisk rationalitet i
högsätet. Förnuftet är hos Descartes och hans efterföljare någonting som
förenar allt mänskligt intellekt. Människor kan ha olika seder och bruk och
skilda strävanden, men de är lika i ett avgörande avseende: de är utrustade med
förnuft. Förnuftet kan inte alltid göra sig gällande i människors handlande.
Men om och när förnuftet används har män och kvinnor i alla tider och i alla
civilisationer kommit fram till samma slutsatser. Detta är grunden för alla
varianter av klassicism: det finns en universellt giltig smak och
uppfattning som bygger på förnuftet. Därför förbigår konstnärerna i den
klassiska traditionen individuella skillnader och skapar allmänna typer,
universellt giltiga former. Vetenskapsmännen i samma tradition söker ett litet
antal typer, t ex ett periodiskt system för materien och eviga naturlagar.
Politikerna i denna tradition strävar efter en välstrukturerad samhällsordning,
där universell tillämpning av lagar som utgår från en central statsmakt antas
företräda det högsta förnuftet. Utifrån denna klassiska tradition koncentrerar
affärsmannen sin uppmärksamhet på balansräkningar. Oavsett vilken bransch det
handlar om har dessa balansräkningar samma rationella utformning och deras
starka och svaga punkter kan analyseras med samma metoder. Den klassiske
industrimannen driver sin fabrik och dess logistik på ett rationellt sätt med
fastlagd MTM, som är väl anpassad till den generella typ av arbetare som han
tror utgör hans arbetsstyrka.
Generaliserade
människouppfattningar av dessa slag finns i alla klassiska typologier. De leder
till en statisk uppfattning om människan som lätt blir inhuman. Vår typologi av
värderingar är emellertid inte en klassisk typologi i denna mening.
Darwin vederlade
Descartes rationalitetsdogm om förnuftets allmängiltighet och beständighet.
Människan har utvecklat och berikat sitt väsen, inklusive sitt förnuft, och hon
är i stånd att växa till än högre höjder. (Hon är också i stånd att återfalla
till de djupaste avgrunder och att utplåna sig själv). Detta har lett till nya
klassificeringar, där vi finner typer i form av utvecklingsstadier snarare än i
eviga realiteter. Vi kallar dem utvecklingstypologier. Den typologi som
presenteras här är en sådan utvecklingstypologi.
Vår
värderingstypologi är en syntes av två processer. Å ena sidan har vi de
europeiska samhällenas historiska utveckling från jordbrukssamhällen via
industrisamhällen till välfärdssamhällen. Å andra sidan har vi den moderna
människans biografiska utveckling från spädbarnets beroende till ett
vuxenliv som tar sig uttryck i strävan efter prestation och
självförverkligande.
Den första källan
till vår typologi är den historiska sociologin. Den engelske juristen Henry
Summer Maine (1822-1888) var den förste som systematiskt tog upp detta ämne när
han i boken Ancient Law beskrev utvecklingen från en patriarkalisk
samhällsordning byggd på samhällsställning (status) till en modern
ordning byggd på avtal (contract). I tidigare och enklare samhällen var
människans erfarenheter och öde förutbestämda av den utifrån givna
samhällsställning som följde med hennes börd och andra händelser utanför hennes
kontroll. Det tidiga Rom liksom det feodala Europa, stammarnas Afrika och
kasternas Indien är exempel där den förutbestämda samhällsställningen är
styrande.
Den sålunda
tilldelade samhällsställningen bestämmer merparten av människans förehavanden
och relationer, både religiösa och världsliga: sysselsättning,
affärsförbindelser, äktenskapspartner, hem, livsstil, makt och inflytande i
samhället i stort. Enligt Henry Maine moderniseras samhället genom att man
tillåter att ett allt större antal mänskliga aktiviteter och livsöden bestäms
av fritt avtalade kontrakt och inte efter förutbestämd samhällsställning. I ett
utvecklat samhälle kan individen själv bestämma och förhandla om inträde i en
religiös församling, i en affärsförbindelse, ett äktenskap, en politisk
förening och själv välja yrke eller bostadsort. Moderniseringen består sålunda
i att man lyfter bort restriktioner bestämda av samhällsställning och öppnar
möjligheter till kontrakt. Det romerska imperiet, den franska revolutionen och
den amerikanska var jättekliv i denna process.
I samma anda
formulerade den tyske sociologen Ferdinand Tönnies (1855-1936) en berömd
typologi som finns i titeln på hans bok Gemeinschaft und Gesellschaft.
Gemeinschaft-perioden börjar med sociala relationer grundade på familjelivet
och självhushåll. I och med utvecklingen av jordbruk och byar sker sedan en
övergång till mer kooperativa mönster bestämda av geografisk närhet. Sedan
följer utvecklingen av större samhällen med trossamfund och gillen.
Värderingarna är emellertid fortfarande knutna till släktskap och skrå, till
kampen för det dagliga brödet och för att säkra vinterförråden.
Gesellschaft-perioden i historien börjar när ett stadsliv växer fram på
grundval av handel och kontraktsmässiga relationer mellan arbetsgivare och
arbetstagare, leverantör och kund kreditgivare och låntagare.
Industrialiseringen och den rationella hanteringen av kapital och arbetskraft
åtföljs av statsmaktens och den nationella identitetens tillväxt. Värderingar
knutna till produktion, lönsamhetsuppbyggnad och effektivitet blir då rådande.
Det kosmopolitiska liv mot vilket Tönnies trodde att samhället utvecklade sig
skulle bygga en välinformerad allmän opinion och styras av en dex statsmän.
Andra forskare
har varierat temat om utveckling från Gemeinschaft till Gesellschaft. Den
franske sociologen Émile Durkheim (1858-1917) utvecklade i en briljant analys
sina tankar om samhällen där medlemmarna har likartade uppgifter att utföra och
samhällen där man har komplementära uppgifter. Den amerikanske antropologen
Robert Redfield (1897-1958) följde parallella tankegångar när han studerade hur
primitiva stammar moderniserades. Han använde språkbruket "från
folksamhälle till stadssamhälle". Den grundläggande typologin går alltså
igen i många skepnader.
När den unga
sociologin efter andra världskriget försökte tillämpa typologin på Sverige
stötte man emellertid på svårigheter[2]
Visst stämde det att Sverige varit ett Gemeinschaft i vilket samhällsställning
betytt mest för livschanser och under 1800-talet och 1900-talet blivit ett
Gesellschaft i vilket man kunde avtala sig fram till en egen framtid. Men
avtalen liknade inte längre de gängse. Efterkrigstidens Sverige hade gått i
spetsen för ett samhälle som bygger på en annan sorts kontrakt än Maine och
Tönnies föreställt sig. Vi kallar dem "garanterade kontrakt". I
varierande grad har de senare blivit normen i hela Västeuropa.
Så här ser
förändringen ut: konkurrenterna i Gesellschaft (kontraktssamhället) behöver
inte längre själva ta de värsta konsekvenserna av sina förluster. Ett system
har utvecklats i vilket man fortfarande kan få både stora och små vinster, men
endast ådra sig små förluster. Den svenska pensionsreformen från 1950-talet,
ger en god antydan om det nya systemet. Genom att lämna arbetsmarknaden kan en
pensionär visserligen förlora en viss inkomst, men (hette det) aldrig mer än 40
procent av vad han hade under sina bästa år. Därigenom har ett skyddsnät
skapats, genom vilket man inte kan falla. Ett nät av ett annat slag utgörs av
det stora antal befattningar både i den offentliga och den privata sektorn, som
blev förenade med anställningstrygghet. Jobbet är tryggat, medan befordran är
beroende av prestation. Båda dessa exempel utgör en egendomlig blandning av
ställning och kontrakt: en persons ställning är garanterad, som i ett feodalt
samhälle, men han kan konkurrera om bättre kontrakt, som i ett utvecklat
Gesellschaft. Dessa "garanterade kontrakt" är mycket karaktäristiska
för välfärdsstaten. Utan att i botten ha garanterade kontrakt av detta slag
skulle vår tids anställda inte våga utveckla "osynliga kontrakt" av
storartat arbetsengagemang.
I det unga Amerika proklamerades människans omistliga rätt att sträva efter lycka genom fritt avtalade kontrakt. Detta var sannerligen en revolutionär princip, när den förhärskande uppfattningen i världen var att man måste förbli vid sin läst och nöja sig med den ställning i livet man föds till. Välfärdsstaterna stödjer denna strävan efter "lycka" och lägger därtill ännu ett revolutionärt begrepp, nämligen en garanti att den "lycka" som uppnåtts inte skall gå förlorad.
Välfärden har
utvecklats enligt två olika modeller: nödservicemodellen och
basservicemodellen.
Nödservicemodellen
bygger på tanken att arbetsmarknaden och marknaderna för varor och tjänster
tillsammans med familj, släkt, grannar och vänner utgör de normala kanalerna
för att tillfredsställa medborgarnas behov. Om dessa av en eller annan
anledning visar sig otillräckliga, tillhandahåller nödservicesystemet hjälp,
och blir därmed tillfälligt en del av vissa medborgares liv. Detta slags
sociala välfärd är selektiv.
Basservicemodellen
bygger på antagandet att hälsovård, bostad, utbildning osv inte är bara varor
utan också rättigheter. De sociala myndigheterna ger människorna dessa tjänster
gratis eller till subventionerade priser. Här är servicesystemet en permanent
del av alla medborgares liv. Detta slags sociala välfärd är generell.
Nödservicemodellen dominerar i amerikansk välfärdsteori och
praktik. Premissen är där att de som hamnar under en viss levnadsstandard –
existensminimum – skall få hjälp. Denna typ av begränsad välfärd är förhållandevis
billig.
Basservicemodellen är den som är vanligast i Europa. De europeiska
välfärdssystemen har beskrivits av Kahn och Kammerman i en bok med den
betecknande titeln Not for the Poor Alone. Basservicemodellen är dyrbar
och leder i praktiken till ett högskattesamhälle. I linje med
basservicemodellen har den svenska socialpolitiken stött tanken att
huvudansvaret för människornas välfärd åvilar samhället, inte den enskilde
individen. Därmed har grunden lagts för en bred spridning av en rad besläktade
värderingar vilka tidigare endast förekom hos en liten grupp människor.
Sammanfattningsvis är det inte längre adekvat att tala om två
typer – som Gemeinschaft och Gesellschaft. En beskrivning av de europeiska
samhällenas utveckling under de senaste 100-200 åren kräver åtminstone tre
grundläggande typer:
Välfärdssamhället
Industrisamhället
Agrarsamhället
Var och en av dessa har ett motsvarande system av
värderingar:
* Försörjningens värderingar är typiska för det agrara samhället.
Nyckelorden är överlevnad och trygghet, dvs. dessa värderingar är uppbyggda
omkring livets nödtorft i skörd och välfyllda lador. Arbetets frukter tillhör
arbetaren. Enligt försörjningens värderingar är det hans uppgift att skaffa
uppehälle åt sig och sin familj.
* Yttrevärldsvärderingar (ibland kallade produktionens värderingar)
är typiska för industrisamhället. Nyckelorden är solidaritet mellan arbetarna å
ena sidan och effektivitet å den andra. Värderingarna är uppbyggda omkring
engagemang i produktionsprocessen och skapandet av välstånd. Arbetets frukter
(som är betydande) delas mellan arbetarna och kapitalägarna. Enligt
yttrevärldsvärderingarna arbetar man för den ekonomiska tillväxten och för en
hög levnadsstandard, som kan delas av alla.
* Inrevärldsvärderingar (ibland kallade reproduktionens värderingar)
är typiska för välfärdsstaten. Nyckelorden är empati och personlig utveckling.
Värderingarna är uppbyggda kring god tillgång på utbildning och omsorger,
vilket leder till engagemang både i egen och andras utveckling och skapandet av
livskvalitet. Arbetets frukter är (förutom lön och kapitaltillväxt) arbetet i
sig och vad det ger i fråga om mening, kamratskap och potential för egen
utveckling. Enligt inrevärldsvärderingarna arbetar man för självutveckling och
livskvalitet.
Försörjningens
och yttrevärldsvärderingar återfinns hos de samhällstyper som beskrivs av
Maine, Tönnies, Durkheim, Redfield m fl. Inrevärldsvärderingarna faller utanför
deras beskrivningar. De senare värderingarna kan uppfattas som en mentalitet skapad
i välfärdsstaten, där stora delar av den vuxna befolkningen har anställning,
inte i produktion och distribution av varor utan i undervisning eller vård av
andra människor – i tjänst hos välfärdens institutioner.
I Förenta
staterna utgör universitetsmiljön ett koncentrat av en sådan situation där
nästan alla sysslar med idéer och människor snarare än med maskiner och
produkter. Därför ger amerikanska studenter ett markant starkare uttryck för de
nya värderingarna än samhället i övrigt. I Västeuropa med dess basservicemodell
för välfärd är grogrunden för inrevärldsvärderingar mer utspridd över hela
samhället.
Våra argument hittills sammanfattas så här:
Välfärdssamhället ====> Inrevärldsvärderingar
Industrisamhället ====> Yttrevärldsvärderingar
Agrarsamhället ====> Försörjningens värderingar
Den andra källan till vår typologi av värderingar är personlighetsstudier, som definierar olika stadier i utvecklingen från psykologisk omognad till ett rikt och helgjutet vuxenliv. Inspirationen kommer främst från Erik H Erikson, David McClelland och Abraham H Maslow. Denna forskningstradition har givits en omtolkning av Arnold Mitchell[3] Hans forskarlags främsta bidrag är tesen att det finns två vägar till jagutveckling – en Utifrån styrd ("outer-directed") och en Inifrån styrd ("inner-directed"). Vi presenterar denna "dubbla hierarki" i detta Diagram.
Diagram: De dubbla behovshierarkierna
Den vänstra
kurvan för psykologisk utveckling är den traditionella trappan för utifrån
styrda (Maslows hierarki). Den kurvan är en relativt ny trappa för inifrån
styrda (vad vi kan kalla Mitchells hierarki).
Den grundläggande
uppdelningen utgörs av tre kategorier: de Basbehovsstyrda, de Utifrån styrda
och de Inifrån styrda. Den första kategorin människor handlar på grund av
biologiskt eller ekonomiskt nödtvång snarare än av fritt val. De två senare
kategorierna kan välja mellan att handla på basis av yttre eller inre signaler.
Alla människor
börjar sin psykologiska utveckling med grundläggande biologiska behov av fysisk
överlevnad och trygghet De som styrs huvudsakligen av dessa behov ända upp i
vuxen ålder kallas "Need-Driven" (Basbehovsstyrda). De kan delas upp
i "Survivors" och "Sustainers" (hankare och
trygghetsgnetare). För dem som passerat basbehovsstadiet finns det två
alternativa vägar. De som drivs av sitt behov av omgivningens uppskattning blir
"Outer-Directed" (Utifrån styrda). Behovet av uppskattning delas upp
i två nivåer av Mitchell: "Emulators" och "Achievers"
(efterbildare och uträttare).
Den andra vägen
går ut på självutveckling. De som anser att detta är viktigast kallas
"Inner-Directed" (Inifrån styrda). Mitchells forskarlag skiljer här
mellan tre nivåer: "I-am-me", "Experientials" och
"Socially Conscious". (självuttryckare, sökare och skärskådare).
Överst på båda vägarna placerar Mitchell ett litet antal exceptionellt mogna
individer som framgångsrikt kan balansera alla faser och prioriteter, "the
Integrated" (de helgjutna).
Ett kort och enkelt exempel: En basbehovsstyrd person kan gå ned i vikt därför att han eller hon är alltför fattig för att skaffa sig tillräckligt med näring. Den utifrån styrda kan gå ned i vikt därför att han eller hon vill se bättre ut i andras ögon. Den inifrån styrda kan gå ned i vikt därför att det får honom eller henne att känna sig bättre. Diagrammet sammanfattar argumenten kring behovshierarki och personlighetstyp:
Behovshieraki Personlighetstyp
Självförverkligande Inifrån styrda
Självförtroende
Uppskattning Utifrån styrda
Tillhörighet
Trygghet Basbehovstyrda
Överlevnad
Vi är nu nära en
så kallad aha-upplevelse. När vi jämför personlighetsdragen i dessa
grundläggande personlighetstyper med de värderingar som vi fann typiska för de
tre grundläggande samhällstyperna hittar vi en samstämmighet på flera punkter.
Det är troligt
att den basbehovsstyrda människan omfattar försörjningens värderingar, som
hänger samman med de grundläggande villkoren för överlevnad; mat, kläder,
husrum och en viss trygghet vid sjukdom och under ålderdomen.
Det är troligt
att den utifrån styrda människan omfattar yttrevärldsvärderingar, som hänger
samman med förutsättningarna för ett växande välstånd, t ex ordning, ambition,
effektivitet, produktivitet.
Det är troligt
att den inifrån styrda människan omfattar inrevärldsvärderingar, som hänger
samman med förutsättningarna för den personliga inre utvecklingen och för en
förståelse för andra människor, dvs självkännedom och omsorg om andra.
Våra argument kan alltså sammanfattas i en tablå:
Samhälle | Värderingar | Personlighet | Behov | |||
Välfärdssamhälle | ---> | Inrevärlds- värderingar |
A <--> |
Inifrån styrda | <--- | Självförverkligande |
Industrisamhälle | ---> | Yttrevärlds- värderingar |
B <--> |
Utifrån styrda | <--- | Uppskattning tillhörighet |
Agrarsamhälle | ---> | Försörjning | C <--> |
Basbehovsstyrda | <--- | Trygghet överlevnad |
Här har vi grunden för den typologi av värderingar och
personlighetstyper som vi skall använda:
A .
Basbehovsmänniskor, dvs. basbehovsstyrda personer med
försörjningens värderingar
B . Yttrevärldsmänniskor, dvs. utifrån styrda personer med yttrevärldsvärderingar
C
.
Inrevärldsmänniskor, dvs. inifrån styrda personer med
inrevärldsvärderingar
Det förtroende vi
har för denna typologi förstärks av att den kan härledas både ur en historisk
utveckling och en biografisk utveckling, både ur sociologi och psykologi. Man
kommer fram till punkterna (A), (B) och (C) i vårt diagram vare sig man börjar
från vänster eller från höger.
För att åskådliggöra uppdelningen kan vi använda en cirkel uppdelad i tre sektorer:
Värderingarnas
utbredning i Sverige 1981.
Fältens storlek kan ange värderingens och/eller
personlighetstypens utbredning.
Forskarnas
råmaterial – t ex intervjusvaren – är desamma vare sig vi analyserar
värderingar eller personligheter. När vi sammanfattar samstämmiga uttalanden om
vad som är önskvärt från ett stort antal medborgare får vi en bild av deras
värderingar. När vi sammanfattar konsekventa uttalanden om vad en och samma
person önskar får vi en bild av hans eller hennes personlighet.
Det schema vi
kommit fram till finns även i snarlik form i andra skrifter.
Samhällsvetenskaparna har ännu inte enats om en enhetlig terminologi.
Tablån ger en översikt av terminologin
hos Sorokin, Maslow, Fromm, Inglehart, Toffler, and Mitchell.
Livhanken |
Levnads- |
Livs- |
FÖRFATTARE |
Sensate |
Ideational |
Sorokin |
|
Bodily needs |
Security recognition |
Self- actualization |
Maslow |
Having |
Being |
Fromm |
|
Materialist |
Postmaterialist |
Inglehart |
|
First wave |
Second wave |
Third Wave |
Toffler |
Need-Driven |
OuterDirected |
InnerDirected |
Mitchell |
Försörjnings- |
Yttrevärlds- |
Inrevärlds- |
Pitirim
Sorokin, Social and Cultural Dynamics, American Book Company, New York,
1937-1941, 4 vols.
Abraham H
Maslow, Motivation and Personality, Harper, New York 1960.
Erich Fromm, To
Have or To Be, Jonathan Cape, London, 1978.
Ronald
Inglehart, The Silent Revolution, Princeton University Press, Princeton,
1977.
Alvin
Toffler, The Third Wave, Collins, London,1980.
Arnold
Mitchell, Social Change: Implications of Trends in Values and Lifestyles,
SRI, Menlo Park, 1979 (proprietory).
Det finns en individualistisk
(entrepreneuriell-teknokratisk) version av yttrevärldsvärderingarna som betonar
ekonomisk tillväxt, och det finns en egalitär
version som betonar en jämlik fördelning av välståndet. Bägge
versionerna av yttrevärldsorienterade värdesystem förutsätter emellertid en
strävan efter högre levnadsstandard. Den egalitära versionen ("gamla
vänstern") har dominerat i Sverige, särskilt under socialdemokraternas
långvariga innehav av regeringsmakten l932-l976.
Det finns också
två huvudversioner av inrevärldsvärderingar. En är privatiserad,
inriktad på individens privatliv och betonar det inre livet och omsorgen om de
allra närmaste. En annan är kritisk, inriktad på samhället och betonar
uppnåendet av förändringar i samhället som gör att det blir mer i överensstämmelse
med de egna kärt hållna värderingarna. Bägge versionerna av
inrevärldsorienterade värdesystem förutsätter en strävan efter högre
livskvalitet. 1968 års ungdomsrevolt ("nya vänstern") hade
värderingar som tillhörde den senare kategorin.
Värderingsstrukturen
Om denna framställning varit för abstrakt kanske följande övning bidrar till att klargöra innehållet i de kategorier vi vill etablera. Man kan läsa påståendena och se i vilken kategori man själv hamnar.
Snabbklassificering
av värderingar från ett frågeformulär:
"Jag är tvungen att vända på slanten
och
leva sparsamt och försöker alltid
köpa
det billigaste av allting"
Instämmer
Instämmer ej
▼
FÖRSÖRJNINGENS "Känslor är lika
betydelsefulla
VÄRDERINGAR för beslut som siffror och
kalla fakta"
Instämmer ej
Instämmer
▼
▼
YTTREVÄRLDS- INREVÄRLDS-
VÄRDERINGAR
VÄRDERINGAR
▼
▼
"Det är lyckligast att bo "Jag skulle vilja förändra
i ett område där alla gran- samhället så att det
nar har det ungefär lika" materiella betyder mindre"
Instämmer
Instämmer ej Instämmer ej Instämmer
▼ ▼ ▼ ▼
EGALITÄR INDIVIDUALISTISK PRIVATISERAD SAMHÄLLSKRITISK
version
version version version
De påståenden som återges i figuren används i Sifos
undersökningar. Givetvis är de för få och ytliga för att ge en helt giltig och
pålitlig bild av en persons värderingar[4].
I forskningen används ett större antal, men figuren illustrerar hur relativt
lätt det är utifrån personers utsagor att komma åt och placera deras
värderingar i vårt schema.
Innan vi
tillämpar vår typologi måste vi återigen betona dess utvecklingskaraktär. Vi
gör detta med en illustration från personlighetsforskning och en från
värderingsforskning.
Det är naturligtvis så att individer inte skapas ur ett
enda stycke väv. De omfattar inte alla värderingar och attityder i en viss
värderingsinriktning utan är i stället som en gobeläng, där ett eller ett par
mönster visar sig vara dominerande. Det är också sant att inte ens det
dominerande mönstret förblir det mest framträdande hela livet igenom. Här
följer en beskrivning från en av våra intervjuer av en mönsterförändring som
orsakats av en förändring i arbetet.
En 53-årig man
som hade arbetat vid det löpande bandet i 35 år betraktade för 20 år sedan sitt
arbete som sin plikt som familjeförsörjare. Nyligen tvingades han emellertid
att lämna sitt gamla jobb på grund av en ryggskada och ta jobb som vaktmästare
vid en skola i trakten. Hans barn är nu vuxna och inga tunga förpliktelser till
familjen binder honom längre. Han upptäcker nu att han trivs i den
inrevärldsorienterade sfären. Han beskriver sitt förra och sitt nuvarande jobb
så här:
Var det kanske en plikt?
IP: Förr ja. Då
sa jag till mig själv: "Usch, nu måste jag gå till jobbet igen".
Då var det alltså
bara ett nödvändigt ont att tjäna sitt levebröd?
IP: Ja, det var
någonting man tvingade sig att göra. Fast det var förstås inte så dåligt hela
tiden.
Vad är det som
gör att du trivs så bra på ditt nuvarande jobb?
IP: Jag arbetar
med ungdomar. Det är svårt att förklara. Det är en känsla jag har inom mig.
Kan du försöka
beskriva den känslan?
IP: Det är
väldigt svårt. Det är en känsla man har. Den spontanitet ungarna visar.
I den yttrevärlds-orienterade sfären
räknade denne man sig som lycklig då han kunde bevara sin trygghet och
levnadsstandard. Hans självkänsla byggde då i första hand på att han var en god
familjeförsörjare. När han bytte till en inrevärlds-orienterad arbetssfär blev
hans glädje de känslor han hade inombords. Det råder inte något tvivel om att
hans senare arbete bidrog till att utveckla sidor av hans personlighet som hade
funnits där även under tidigare år.
Välfärdsstaterna har skapat förutsättningar för
inrevärldsvärderingar i hittills okänd skala. Men som exemplet från antiken,
vilket inledde detta kapitel, visar är dessa värderingar ingalunda unika för
vår tid. Studier av tidigare perioder av värderingsförändringar kan hjälpa oss
att mera klarsynt betrakta våra samtida förändringar i värderingsklimatet.
Historien visar också att sinsemellan oförenliga värderingar kan existera sida
vid sida.
På 1700-talet,
mitt under upplysningstiden, när encyklopedisterna kände att deras slutliga
seger över allsköns vidskepelse, fördomar och nonsens var nära förestående
uppstod romantiken. Den sentimentala religiositeten, den känslosamma konsten
och mysticismen gjorde slut på upplysningen, eller snarare sköt den i
bakgrunden. Det var en värderingsströmning som hade funnits parallellt med
upplysningen som växte till hegemoni. Zinzendorf och Swedenborg – för att inte
tala om Rousseau – var egentligen lika typiska söner av 1700-talet som Voltaire
och Diderot.
Även i vår tid
förekommr parallella men motstridiga värderingsströmningar som kämpar om
hegemoni i massmedia, i samtalen människor emellan, i konsumenternas val av
varor och de bedömningar som läggs till grund för anställdas befordran.
Inrevärldsvärderingar var faktiskt ganska vanliga under
yttrevärldsvärderingarnas hegemoni på 1950-talet. De tog sig uttryck i en
"borgerlig sentimentalitet", som finns väl dokumenterad i
masskonsumtionen av populära tidskrifter och filmer och i många
marknadsundersökningar. För det mesta återfanns dessa värderingar bland
hemmafruar i medelklassen. Här blandades en inriktning på sådana
yttrevärldsvärderingar som familjestatus och renlighet med inrevärldsmänniskans
intresse för romantik, skönhet och filmidolernas privata känslor och
kärleksliv. Annonsbyråer hånades inte bara av intellektuella utan också av
företagsledningar för att de vädjade till sådana värderingar – men för det
mesta hade byråerna helt rätt i sin bedömning.
När
inrevärldsmänniskornas ideal framträdde allt mer i slutet av 1960-talet och
början av 1970-talet – i form av miljöintresse, intresse för att odla det inre
livet osv. – betydde detta att den borgerliga sentimentaliteten tog nya former
och blev accepterad snarare än förkastad av den unga generationen i den bildade
medelklassen. Låt oss bland dess många uttryck citera ett som sammanfattar det
mesta av dess credo:
Med vetskap om att jorden och dess rika
tillgångar är en Guds gåva och att vi är kallade att använda och berika
världens resurser och ge dem en kärleksfull omsorg, och med vetskap om att
livet självt är en gåva och en maning till ansvar, glädje och fest avger jag
följande deklaration:
* Jag betraktar
mig som världsmedborgare.
* Jag lovar att
föra ett liv som är sunt och i överensstämmelse med ekologins lagar.
* Jag lovar att
föra ett skapande och enkelt liv och dela mitt personliga välstånd med världens
fattiga.
* Jag lovar att
tillsammans med andra åstadkomma förändringar för att skapa ett mer rättvist
samhälle på jorden, ett samhälle där alla människor har full tillgång till
resurser som är nödvändiga för deras fysiska, emotionella, intellektuella och
andliga tillväxt.
* Jag lovar att
genom ansvarstagande i mitt yrke undvika att skapa produkter som kan skada
andra.
* Jag betraktar
min kropp som en gåva och vill ge den en sund näring och främja dess
välbefinnande.
* Jag lovar att
ständigt vara vaksam över mitt förhållande till andra och försöka vara
hederlig, rättfärdig och kärleksfull mot människor omkring mig.
* Jag lovar
personlig förnyelse genom bön, meditation och kunskapssökande.
* Jag åtar mig
att vara en ansvarsfull medlem i ett samhälle grundat på tillit.
Detta är det så kallade Shakerton-löftet, som gavs av
många collegeungdomar i Förenta staterna i början av 1970-talet. Dess teser
återspeglas, ehuru mer fragmentariskt, även i många av opinionsströmningarna i
70-talets Europa[5]
De tre typer av
värderingsströmningar vi har skisserat är inget nytt under solen. Men deras
relativa styrka varierar i tid och rum och med demografiska förändringar. I
västvärldens utvecklade länder har det skett en dramatisk förändring under det
senaste halvseklet. Andelen människor med värderingar som är huvudsakligen
knutna till strävan att tjäna sitt uppehälle har sjunkit sedan 1930-talet.
Yttrevärldsvärderingar nådde en höjdpunkt under 1950-talet. Under 1970-talet
såg vi en nedgång för yttrevärldsvärderingar och en snabb uppgång i
inrevärldsvärderingar.
De
basbehovsstyrda människorna som formats av försörjningens värderingar är
vanligen antingen äldre eller yngre, mera sällan medelålders. Landsbygd eller
småstadsbakgrund dominerar bland de äldre. Släktgården på landet eller
familjebutiken i småstaden är typiska miljöer. Lantarbetare, tjänstefolk och
diversearbetare är typiska bland de försörjningsinriktade som inte är egna
företagare. Huvudskiljelinjen inom kategorin går just mellan de som inte har
någon trygghet eller egendom och de som äger en bit mark eller en liten butik,
har något enkelt jobb eller en pension att klara sig på. Stadsmiljöer med
sjunkande välstånd eller ett sammanbrott i välfärdssystemet utgör en grogrund
för ett nytt slags försörjningsfolk. Här finner vi stadsungdomar utan mål, vars
liv har präglats av dålig utbildning och arbetslöshet, vana vid ett kaotiskt
liv. (Vi kallar dem "Kaoter" inte därför att de skapar kaos utan
därför att de lärt sig liva med kaos.) De har inget familjejordbruk eller
familjebutik att falla tillbaka på där de kan tjäna sitt uppehälle.
De utifrån styrda
som formats av yttrevärldsvärderingar är oftare män än kvinnor. De utgör en
grupp som man hittar överallt, men oftare i småstäder än på landet eller i
storstäderna. Många har arbeten inom handel och industri och i den offentliga
förvaltningen. De återfinns på hela skalan av klasstillhörighet från den
traditionella fackföreningsanslutna arbetarklassen till solida företagar– och
tjänstemannagrupper. Kategorin är alltså stratifierad i huvudsak efter
yrkestillhörighet. Den kan sålunda delas politiskt i traditionell vänster och
traditionell höger. En del strävar för jämlikhet (i en socialistisk anda) och
en del för entrepreneurskap (i en borgerlig anda).
De inifrån styrda
som formats av inrevärldsvärderingar är oftare kvinnor än män och oftare unga
än gamla. De är vanligare i storstadsområden än i småstäder och på landsbygden.
Många har jobb inom sjukvård, skolväsendet och socialvård. De stratifieras
huvudsakligen efter utbildningsnivå. Hög utbildning - och då oftare inom de
humanistiska och sociala områdena än inom affärsliv och teknik – är bakgrunden
hos de mest artikulerade inom denna kategori.
I
värderingsströmmarna kristalliseras hela samhällsstrukturer ut.
Vår bild av nuet
kan betraktas som tre fåror i tidens flod. De löper parallellt och utesluter
inte varandra. Men en av dem – som vi kallar
Apparaternas värld –
bildar flodens huvudfåra. Här har yttrevärldsmänniskor kontrollen och beslut
fattas mest utifrån produktionens värderingar Det politiska livet är
korporativt, dvs. domineras av de stora organisationerna, de tunga
myndigheterna, de stora bolagen, i mindre grad av riksdagspartier och media och
knappast alls av intellektuella, konsumenter och väljare. Apparaterna är
hierarkiskt organiserade. Politiken går främst ut på att bryta den ekonomiska
stagnationen. Att forma arbetslivet så att större produktivitet erhålls är ett viktigt
mål.
Jämsides med
detta löper en mindre fåra, Nätverkens värld. Här dominerar
inrevärldsmänniskornas värderingar. Det är viktigt att notera att 80-talets
dåliga tider inte betyder en återgång för inrevärldsmänniskornas värderingar.
Decentraliserade, lokala grupper, informella nätverk frodas. Självförvaltning
är organisationsprincipen. Politiken består av protester mot eliterna i
Apparaternas värld genom t.ex. miljörörelsen, kvinnorörelsen, fredsrörelsen. Få
lever endast i Nätverkens värld, många pendlar till förvärvsarbete i
Apparaternas värld.
Detta påverkar
arbetslivet i Apparaternas värld, som under 1970-talet började omorganiseras på
olika planerade och oplanerade sätt för att uppfylla inrevärldsmänniskornas
krav på deltidsarbete och "meningsfulla" arbetsuppgifter.
Vi har också en
tredje fåra, Kaoternas värld. Här dominerar försörjningens värderingar
sådana de utformas av städernas växande skaror av arbetslösa, rotlösa, hemlösa.
Utan kontinuitet i sin uppfattning av sig själva och omvärlden lever dessa
villrådiga människor kaotiskt, tufft och med ökande kriminalitet. Politiken i
kaoternas värld är anarkistisk, den är kanske också en grogrund för fascism
(som Adolf Hitler en gång gav bevis på).
I flertalet
västländer skapar Apparaterna otillräckligt med jobb, inte heller tycks de
kunna skapa tillräckligt med pengar för att ge tillfredsställande service åt de
arbetslösa, till studenterna, de äldre och andra utanför de sysselsattas skara.
Några har en försörjningsmöjlighet i Nätverkens informella ekonomi och undviker
därigenom den press som riktas mot jobben i Apparaternas värld: de tunga
skatter som betalas av arbetsgivarna i förhållande till lönesumman och av de
arbetande i förhållande till deras inkomster. Andra – särskilt de unga – hamnar
till slut i Kaoternas värld.
Universiteten
ligger i Apparaternas värld, nära gränsen till Nätverkens värld. Vissa mindre
delar finns helt och hållet i Nätverken, t ex aktionsforskningen och ekologin.
Andra delar är väl integrerade i Apparaternas värld, t ex de tekniska
högskolorna och handelshögskolorna.
[1]
Edith Hamilton, The Roman Way, Avon, New York
1973, sid 168.
[2] :Se Hans L Zetterberg, "Traditioner och
möjligheter i nordisk sociologi", Sociologisk
Forskning , vol 3, 1966, sid 1-21.
[3] Arnold
Mitchell, Social Change: Implications of Trends in Values and Lifestyles,
SRI, Menlo Park, 1979 (proprietory).
[4] För en mer
detaljerad genomgång hur värderingar kan kartläggas i intervjuer se Hans L
Zetterberg, The Measurement of Values. Some Swedish Experiences. Sifo/Safo
skriftserie (forthcoming). Vi utgick från 69 påståenden; i en undersökning 1981
(Sifo 81057) anger intervjupersoner i vilken grad de instämmer med dessa
påståenden på en femgradig skala. Detta sker på en blankett de själva fyller i.
Svaren indelade de svarande i grupper enligt klusteranalys. Därefter
reducerades antalet påståenden till ett minimum av 12 med hjälp av en
faktoranalys. Dessa användes att med hjälp av logitregressioner klassificera
svarande i våra olika undersökningar för denna skrift i grovt sett samma
grupper som de ursprungliga klustren.
[5] Det kan i
detta sammanhang vara värt att påpeka att Shakertonlöftet också ger en antydan
om inrevärldsvärderingarnas svaghet. Genom att betona de individuella
beståndsdelarna i ett gott samhälleligt liv skjuts de strukturella
beståndsdelarna i bakgrunden. Klasser, institutioner, marknader,
organisationer, maktcentra utövar förvisso ett mycket starkare inflytande på
historien än Shakerton-formuleringarna förutsätter