Föreläsning av Hans l Zetterberg på Heimdals vinterblot
den 24 februari 1990 på Gotlands nation i Uppsala.
Boktryckandet kallades "den himmelska
konsten" av de tidiga protestanterna för den hade gjort det möjligt för
Luther att sprida sina läror och trycka en bibel på tyska.
Men att trycka, dvs att duplicera text, är
ett instrument som kan användas också av motparten i en konflikt. Det dröjde
inte länge förrän tryckning användes lika effektivt av Ignatius Loyola som av
Martin Luther.
I en åsiktskonflikt är parternas möjlighet
att komma till tals i massmedier en avgörande faktor för utgången. Denna tes skall inte sväljas med hull och hår. Mediernas makt kan inte tolkas så att människors
åsikter blir ekon av medierna. Sambandet är mer komplicerat.
Voltaire hävdade att det tryckta ordet alls
inte påverkade historien. Kanske drev han denna tes om ordets vanmakt mest för att
visa att det var ett löjligt slöseri för statsmakten att hålla sig med
censorer. "Mellan fem och sex tusen pamfletter har tryckts i Holland mot
Ludvig XIV och ingen av dem har hjälp honom att förlora slagen vid Blenheim,
Turin och Ramillies", skrev Voltaire. Protestanternas seger i
reformationen berodde mer på beslut tagna av de tyska furstarna än på alla
trycksaker som reformatorerna producerade, menade han. Det var svärdet, inte pennan
som formade historien.
Den moderna forskning om massmediernas roll i
opinionsbildningen bevisar faktiskt inte heller att medierna har det massiva inflytande
på opinionsbildningen som vi vanligen förutsätter. De empiriska sambanden finns
där – inte minst i svenska valrörelser – men de flesta samband dokumenterade i
forskning är svaga. Mediernas inflytande är i första hand indirekt: de anvisar
en räjong av godtagbara samtalsämnen, verklighetsuppfattningar och åsikter
("nyheter" och/eller "underhållning") som någorlunda riskfritt
kan framföras i det offentliga rummet utan att man förlorar ansiktet eller blir
stämplad som en udda person. Medierna definierar sålunda det offentliga opinionsklimatet.
Hemma i vardagsrummet, i goda vänners lag eller t o m bland relativa främlingar
på Heimdals blot, där man vågar utgår från en viss värderingsgemenskap, kan man
säga helt andra saker. Detsamma gäller givetvis i de slutna direktionsrummen
och vid regeringsluncherna.
Bildade personer som känner den historiska
rikedomen av sakförhållanden och ståndpunkter i många olika ämnen betraktar
vanligen massmedierna med missaktning. De vet att den massmediala räjongen av ämnen
och värderingar är i ordets bokstavliga mening in- skränkt. För de riktigt
okunniga kan medierna givetvis vara upplysande, men för de riktigt kunniga är
de fördummande. De konversationer, konstverk, idéer, andakter och konsensus
mellan part och motpart, som utgör en civilisations kärna, pejlar långt vidare
och långt djupare än vad massmedierna kan göra.
Samtidigt skall det sägas att medierna hjälper
både bildade och obildade att känna igen samhällets eliter. Vi vet att medierna
gör den politiska maktens folk synliga i all deras härlighet och skröplighet.
Medierna pekar också ut vetenskapens föregångsmän, näringslivets matadorer, konstens
och litteraturens genier, och den religiösa andens stormän. Därför har eliterna
en mycket ambivalent inställning till medierna. De föraktar dem för deras inskränkthet
och okunnighet -- och de attraheras av dem för deras förmåga att förmedla berömmelse.
Samspelet mellan journalister och makthavare är
ett spel av ömsesidigt beroende och svekfullhet. Journalister lyser upp vägen för
samhällets höjdare. Men de utnyttjar också utan pardon sina kontakter med
makthavarna. De utnyttjas och de utnyttjar.
De långsiktiga effekterna på politiken av
massmediernas urval av nyheter och opinioner är annorlunda än de kortsiktiga. Voltaires
analys är bara halvfärdig. Han borde också ha utrett hur furstarna i sina
beslut vägde in det opinionsklimat som de protestantiska trycksakerna skapat. Då
skulle slutsatsen ha blivit att det svärd som betraktas som legitimt av folket skapar
mer bestående historia än det svärd som enbart är ett uttryck för furstens egna
nakna maktvilja.
De åsikter som kommer till tals i medierna –
hur inskränkta de än må vara – avgör alltså i mångt och mycket hur världens
herrar kan använda sina maktmedel. För
att vara effektiv måste makten bekräftas på något sätt, och i den bekräftelseprocessen
spelar numera medierna en viktig roll.
Nyheterna och underhållningen i dagens
svenska massmedier vill inte bekräfta Carl Bildts historiska mission att bilda
en moderatledd regering. De bekräftar istället socialdemokratins roll som
statsbärande parti även när partiet befinner sig i upplösningstillstånd. Dagens
nummer av Svenska Dagbladet ger en god illustration. På första sidan har
redaktionen satt en stor rubrik "Carlssons nya paket 'väl avvägt'"
och under den en mindre rubrik "Men Bildt till ny attack". Man undrar
hur stort gapet mellan redaktionsklimatet och den allmänna opinionen behöver bli
innan journalisterna byter sida, ungefär som de gjort i Östeuropas
revolutioner. Ganska stort, skulle jag tro.
Vår nutida lagstiftning ger fri etableringsrätt
för den som vill ge ut tryckta medier. För etermedier finns (ännu) svåröverkomliga
restriktioner för etablering. Det är inte tekniken som lägger hinder i vägen,
det är politikerna. Det finns stort utrymme för nya lokala radiokanaler och
visst utrymme också för lokal tv.
Lagstiftarna verkar leva i tron att de har
garanterat att medborgarna kommer till tals i medierna genom tryckfrihetsförordningen.
Den ger en "ansvarig utgivare" rätt att utan förhandscensur sprida åsikter
i tryckta medier. Men för deltagarna i en åsiktskonflikt kvarstår problemet: för
att komma till tals måste man hitta en ansvarig utgivare som vill sprida åsikterna
och dessutom – här talar jag av personlig erfarenhet – kan förmå sina
medarbetare att acceptera detta beslut. Att komma till tals i massmedier är
alls inte så lätt ens för dem som företräder etablissemangets värderingar, och
det är mycket svårt om man företräder andra än etablerade opinioner.
En myckenhet av opinioner som inte kommer
till offentlighet har nog länge varit ett typiskt inslag i det svenska opinionsklimatet:
en tyst opinion och en offentlig opinion tycks alltid leva sida vid sida. Förr
hade vi den borgerliga förljugenheten, nu har vi den socialistiska förljugenheten.
På senare år har många vanliga opinioner haft uppenbara svårigheter att komma
till tals i våra vanligaste medier. Det gäller opinioner om uhjälpens ineffektivitet,
fusket med sjukförsäkringen, invandrarnas brottslighet, socialstatens grymhet mot sina klienter, det
biologiska arvets roll i beteendet, samernas rättigheter, det statliga litteraturstödets
lysande förmåga att skapa makulatur, thatcherismens framgångar och mycket annat av intresse för framtidens historiker.
3.
Under det amerikanska inbördeskriget fick
nordstaterna stöd av den allmänna opinionen i England. Men de ledande Londontidningarna drev linjen
att England borde hjälpa sydstaterna. Det
var svårt för den nordstatsvänliga opinionen att komma till tals i tidningarna.
En tyskfödd invandrad journalist och samhällsdebattör
i London som hette Karl Marx fick en förfrågan från vänner i Wien varför det
var en sådan skillnad i åsikter mellan vad som stod i tidningarna och vad
folket tyckte. Var pressopinionen och folkopinionen
olika?
Marx svarade med en artikel vilken infördes på
juldagen 1861 i Wientidningen Die Presse. Dess analys är enkel och rättfram.
Inställningen att man bör hjälpa sydstaterna var förvisso en minoritetsopinion,
men den var väl representerad i den härskande klassen, framför allt hos premiärministern,
vicomten Henry Palmerston, som dominerade engelsk politik. Genom kontakter med pressen via släkt, sällskapsliv,
politik och affärer blev Palmerston-kretsens åsikter också pressens åsikter. Så här skrev Marx:
Som (pressens) banerförare står The
Times, vars
chefredaktör, Bob Lowe, har en mindre kabinettspost och har en
karriär helt skapad av Palmerston. Huvudredaktören på Punch förlänades en styrelsepost i Medicialstyrelsen av Palmerston och uppbär för den ett årligt arvode av
ett tusen pund sterling....The Morning Post är till en
del Palmerstons privata egendom....The Morning Advertiser ägs gemensamt av krögare och handlare med
spritlicens. Dess redaktör, Mr. Grant, har haft äran att bli inbjuden till Palmerstons privata soareer....Det kan
tilläggas att de fromma delägarna av denna
alkoholtidning lyder Earl Shaftesburys ordförandeklubba,
och att Shaftesbury är Palmerstons svärson.
En slående och värdefull del av Marx analys är
observationen att mediernas innehåll bestäms av ett nätverk. Att komma till
tals i denna tids Londonpress verkar nära nog vara detsamma som att få komma
till tals med pressens ägarkrets och få sin åsikt accepterad av den. För Marx är
saken klar: det är ägarna till medierna och deras nätverk som bestämmer vem som
skall komma till tals och vad för åsikter som skall komma till tals. När ägarna
tillhörde samma nätverk talade de med samma stämma.
Den liberala pressideologin har haft precis
denna utgångspunkt. Mångfald i pressen kan bara åstadkommas med en mångfald av ägare
som företräder olika intressen. Marx hade fel då han trodde att alla ägare med
nödvändighet hade samma intressen.
I vår tid har tidningsägarna inget
utslagsgivande inflytande över dagspressens innehåll. Två förhållanden har
skapat en helt ny situation: journalistikens professionalisering och framväxten
av starka fackliga rättigheter på redaktionerna. För att ett yrke skall bli en profession – som advokat, revisor, läkare,
tandläkare, präst – krävs att dess utövare har en speciell
universitetsutbildning som ger expertkunskaper. Journalisterna har numera sina
journalisthögskolor som utbildar och övar studenterna i de journalistiska färdigheterna:
göra nyhetsvärdering, skriva referat, genomföra intervjuer och att redigera resultatet
för tryckning eller sändning.
Journalistutbildningen anknyter till de
traditioner som finns i yrket. Det finns en tysk journalistisk tradition som
ser journalistens yttersta uppgift som förmedlare av en Weltanschauung. (Karl
Marx arbetade som bekant inom denna tradition.) Det finns en engelsk tradition
som ser journalistikens uppgift som förmedlandet av a good story dvs en
nyhet eller ett reportage med intrig, drama och närvarokänsla. Det finns också
en amerikansk journalistisk tradition som ser den centrala uppgiften som att göra
muckraking, en exposé över missförhållanden, maktmissbruk e d. Modets växlingar
finns också inom journalistiken. För närvarande (efter Watergate) är det den
sistnämnda traditionen som har det största anseendet.
I kraft av sin expertkunskap söker en
profession monopol på sitt verksamhetsområde. Läkekonsten skall utövas av läkare,
om andra gör det kallas det kvacksalveri. Som advokat får endast en godtagen
jurist fungera osv. Allmänheten kommer sällan till tals i rättssalen –
advokaten som medborgarens företrädare gör det. Det befordrar rättsäkerheten. På
samma sätt anser sig numera journalistiken vara företrädare för allmänheten i
det offentliga rummet. Detta anses av journalister befordra demokratin, men på den
punkten finns inga bevis och en hel del principiella invändningar.
Man kan med stort fog hävda att den
journalistiska expertkunskapen och färdigheterna inte alls är så omfattande som
en läkares, advokats, revisors utbildning. Den som har omdöme och skrivkunnande
kan bli journalist utan den speciella skolan. Men i praktiken går detta numera
sällan för unga män och kvinnor att få anställning på en större redaktion utan
formell journalistutbildning.
Hand i hand med det professionella monopolet
på yrkesutövning finner man i professionerna att kontrollen av verksamheten utövas
av kollegor, inte av ägare, administratörer, statliga myndigheter eller andra
utomstående. Det är överläkaren, inte sjukhus- direktören eller
landstingspolitikern som avgör diagnos, medicinering och behandling.
Journalisterna har genom sin
professionalisering fått ett monopol som bestämmer hur utrymmet i medierna
skall användas. Den professionella etiken förordar att alla sidor i en
kontrovers skall komma till tals i nyhetsrapporteringen och att rättelser och
repliker skall införas. I nåder ger redaktionerna någon procent av sidutrymmet
till en insändar- eller debattsida där läsare kan ta initiativ till att föra in
sina hjärtefrågor i debatten, men journalisterna bestämmer vilka inlägg som
skall tas in och vilka personer som skall få komma till tals. Kultursidorna skrivs
allt mindre av utomstående; kulturjournalister och stall av kontraktsbundna
medarbetare dominerar.
I Sverige har denna journalistprofessionens
monopolmakt gått hand i hand med det fackliga inflytandet. Journalisternas fackklubbar
har numera i Sverige ett avgörande inflytande på redaktionernas personalpolitik. Facket bör enligt specialklausuler i
MBL-lagstiftningen inte ha någon talan vid tillsättningar av chefredaktörer.
Men i praktiken har de viktigare redaktionerna i landet utomordentligt
inflytande, alltifrån vetorätt till de facto utnämningsrätt av chef. För övrig
redaktionell personal finns ett samrådsförfarande som skulle göra den mest
aktiva fackklubb inom den offentliga sektorn avundsjuk.
Punkterna
7 och 8 i det sedan 1983 rådande avtalet mellan journalistklubben och Svenska
Dagbladet är illustrativa: ”Klubben får ta del av alla ansökningar, Vid nyanställningar
medverkar klubben i förberedelse- och urvalsarbetet. Klubben ges möjlighet att
träffa aktuella kandidater. Även vid vikariatsanställningar
får klubben ta del av ansökningar och bereds möjlighet att yttra sig."
Det nära
äktenskapet mellan profession och fackförening börjar faktiskt redan på journalisthögskolan.
Tro det eller ej, där är studentkåren och fackklubben vanligen identiska!
Så når
vi det absurda stadiet att det är mycket lättare för en journalistutbildad att
få skriva om medicin i tidningen än för en läkare, lättare för
journalistutbildad att få skriva om juridik än för en jurist, lättare för en
journalistutbildad att få skriva om affärer än för en civilekonom, lättare för
en journalist att få skriva om strategiska frågor än för en officer.
Journalistprofessionen i Sverige är ett nätverk
som inte står Londonpressen på Palmerstons tid efter. Nyckelredaktionerna i Stockholm
– det är Ekot, Rapport, Aktuellt, TT och de stora dagstidningarna plus möjligen
Veckans Affärer – bemannas av samma nätverk. Flertalet har inte bara
journalisthögskolan gemensamt. De umgås på fritiden. (De drivs faktiskt samman
till en del av de övriga eliternas missaktning av murvlar.) När de byter jobb –
vilket händer ofta – går de till en annan av nyckelredaktionerna och får högre
löner och mer likartade åsikter. Journalister från olika nyckelredaktioner bor
ofta ihop eller gifter sig med varann. Summan är att i Stockholm finns det i
praktiken bara en nyhetsvärdering. Mångfalden är en illusion. Lägg därtill att
stockholmsredaktionernas nyhetsvärdering varje dag i mångt och mycket är nästa
dags nyhetsvärdering i resten av landet.
Finns det något hopp att bryta upp åsiktsmonopolet
och talkören?
Många ser hoppet i ett ökat ägaransvar och
att makten flyttas tillbaka till ägarna från journalistprofessionen. Det fanns
flera tidningar för hundra år sedan än idag, och de hade mycket olika framtoning
och mycket olika ägarintressen. Men ägarfamiljerna har sedan dess lärt sig att
bry sig om pengarna och låta andra sköta orden. Kan ägarna lära om?
Andra sätter sitt hopp till att man kan få in
starka intellektuella i redaktionsledningarna, som Gunnar Helén och Herbert Tingsten
på 40-talet, Gunnar Fredriksson på 60-talet. Min erfarenhet från 80-talet är
att motståndet mot sådana inbrytningar är stort idag; man stöts ut av den
professionella-fackliga alliansen. Men det hotet bör inte avskräcka andra från
att försöka. Det blir nog många maktpositioner som faller på 90- talet och
inbrytningar kan göras av de oförvägna.
Man kan också knyta förhoppningar till den
tekniska utvecklingen. De billiga
lokalradiostationerna, de överkomliga priserna för desk-top publishing, de
numera ganska billiga videokamerorna och redigeringsutrustningen för videoband,
kabel-tv och andra elektroniska nätverk, databaserna, nyhetsbrevens oumbärlighet
för den som verkligen vill veta något om ett specialområde – ur allt detta växer
alternativ till det stora åsiktsmonopolet.
En prövad lösning är att balansera
redaktionerna med utomstående kolumnister. Amerikanska kolumnister är inte
ensamma intellektuella som tycker till. Kolumnisten har ibland en hel stab av researchers
och skribenter som hjälper den namnkunnige till de fina artiklarna. Genom ett
gott val av kolumnister och stort utrymme för dem kan man införa mångsidighet i
redaktionernas ensidighet.
Vi har i Sverige en fin tradition av
tryckfrihet. Nu är uppgiften att återerövra den faktiska friheten i det
offentliga samtalet från åsiktsmonopolet!