[SLUTGILTIG TEXT 2113-01-22]
Inbjudet diskussionsinlägg av Hans L Zetterberg
på Liberala ekonomklubbens 30-årsjubileum,
den 3 oktober 2012 på Handelshögskolan, Stockholm.
Liberalismens triumf?
I ordförande Pontus Braunerhjelms
inbjudan reser han frågor om liberalismen: ”Har den segrat ihjäl sig? Vad är
liberalt och vad är borgerligt? Har samtliga partier i mer eller mindre
omfattning tagit till sig den liberala åskådningen? Vilka frågeställningar
återstår att erövra?”
Liberalismen som är äldre än både socialismen och
konservatismen skulle alltså inte bara ha överlevt, utan också överväldigat de
yngre ideologierna.
Tidsordningen mellan stora
ideologier
Liberalismen
Den idéhistoriska undervisningen i vårt land har många
brister. Men de flesta vet kanske att liberalismen fanns före socialismen.
Thomas Hobbes och John Locke låter helt korrekt som 1600-tal, Adam Smith låter
som 1700-tal.
Socialismen
Socialismen kom på 1800-talet. Den utopiska socialismen
formulerades och praktiserades på flera ställen i Europa och USA under första
hälften av 1800-talet. Henri Saint-Simon (1760 – 1825) var först att använda
order ”socialism.” Han och de andra tidiga företrädarna – Pierre Joseph Proudhon, Charles Fourier och
Louis Blanc i Frankrike, Robert Owen i England och Wilhelm Weitling
i Tyskland – bidrog till den tidiga socialismens försök att skapa utopiska
samhällen i god miljö; i de flesta fall skulle alla dela lika, i praktiken dela
fattigdomen lika. Benämningarna
”etisk socialism” eller ”utopisk socialism” är synonyma sammanfattningar av
dessa försök.
Karl Marx var mycket kritisk mot denna form av socialism. Mervärden måste alltid sugas ur arbetarklassen för att kapitalisterna skall få något att investera i sin ekonomiska framfart och tillväxt, ja även i deras statskonsts förvaltningar och krigsmakt. Denna klasskamp skulle arbetarklassen vinna genom proletariatets revolution. När revolutionen tagit över produktionsmedlen skulle en ny jämlikhet, denna gång en jämlikhet i rikedom öppnas för alla.
Konservatismen
Väldigt få i Sverige vet att liberalismen också är äldre
än konservatismen. Den konservativa ideologin formulerades i protest mot den
franska revolutionens utopier och terror. Edmund Burke (1729-1797),
konservatismens lärofader, var vän med marknadens profet, den sex år äldre Adam
Smith (1723-1790). Burke redigerade under många år en nyhetssammanfattning som
hette Annual Register. I den skrev han
en välkomnande recension när Smiths första storverk, Theory
of Moral Sentiments, kommit ut 1759. Burke
uppskattade också Adam Smiths andra stora bok The Wealth
of Nations (1776)
som bland annat beskrev hur kungamaktens inflytande över näringslivet ersattes
med marknadens frihet. Burke såg Smiths skottska och nordengelska (Manchester)
marknadsekonomi som en tradition och en naturlig del av landets vardag, värd
att bevara. Burke accepterade för övrigt inte bara marknadsekonomin där den
slagit rot utan också rättsstaten. Den senare var värnet mot vad de
samhällsbevarande såg som den franska revolutionens alltför vildsinta,
ogenomtänkta och ofta destruktiva lagstiftning och rättsskipning (Burke 1790/1986).
Som politiker i England var Burke en försiktig
motståndare till den engelska ockupationen av sitt hemland Irland. Han stödde
inte heller att Imperiets Ostindiska Kompani övergick från att handla, låt vara
som monopol, med Indien till att ockupera landet. I opposition mot sin kung och
regering sympatiserade han också med den
amerikanska revolutionen som sökte frihet för landsmän, som utvecklat och etablerat
egna legislaturer och levnadsregler i Den Nya Världen. De hade en genuin
investering i det amerikanska samhället. De älskade sitt Amerika som det var.
Den franska revolutionen sökte inte frihet för Frankrikes existerande folk, dess adel, präster,
borgare och bönder. Den sökte frihet för en ny slags människa som inte fanns
annat än på en ritning, men som skulle skapas av revolutionen genom fostran,
utbildning, upplysning och – om så behövdes – terror. Burkes misstro mot sådana
utopier färgar hela hans förkunnelse. Beprövade motstycken som vi varit med om,
sett eller lärt oss om, är en bättre grund för beslut än ideologier.
Konservatismens budskap blev att hellre satsa på välkända glädjeämnen och på en
pragmatisk inställning till förändringar än att satsa på en framtida utopis
välsignelser.
Begreppet ”konservatism” blev mer allmänt använt omkring
1820, dvs. 30 år efter Burkes död. Som vi sett var vid den tiden också
”socialism” som ideologi tillgänglig, men inte i sin marxistiska form. Det
Kommunistiska Manifestet kom ut 1848.
Liberalismens seger
Det idéhistoriska spörsmål som vi tar upp i dagens
diskussion gäller alltså om den äldre ideologin, liberalismen, triumferat också
i de konkurrerande partier som i dagsläget är arvtagare till och bär upp de konservativa
och socialistiska ideologierna.
Mitt svar på denna fråga ett entydigt ”Ja”. Men jag ska
om ett ögonblick ytligt recensera några av våra partiers inslag av liberalism.
Men oavsett hur positiv den recensionen blir är därmed inte sagt att liberalismen
har genomsyrat det svenska samhället. Samhället är ju något långt mer än
partiväsendet. Det liberala projektet gäller hela samhället. Vi påminns om det
inte minst i Svante Nycanders storartade bok Liberalismens idéhistoria med underrubriken Frihet och modernitet (2009).
Samhällssfärer och deras form av frihet
Vanliga mål för människosläktet – utan tydlig
motsvarighet i djurriket – är ordning i stället för anarki, rikedom i stället
för fattigdom, kunskap i stället för okunnighet, det sköna i stället för det
fula, det heliga istället för det profana, det rätta istället för det
orättfärdiga. I mitt bidrag till 1990-talets demokratiutredning satte jag upp
en tablå om de olika friheter som följer med målen, de prioriterade
värderingarna i olika livsområden.
Livsområdenas värden och friheter
Livsområde |
Värde |
Typ av frihet |
Statskonst |
Ordning |
Medborgerlig frihet |
Näringsliv |
Rikedom |
Näringsfrihet |
Vetenskap |
Kunskap |
Akademisk frihet |
Religion |
Helighet |
Trosfrihet |
Etik |
Dygd |
Samvetsfrihet |
Konst |
Skönhet |
Konstnärlig frihet |
Den första kolumnen innehåller sex livsområden (eller
samhällssfärer, som man ofta säger; ”societal realms” är termen jag använder när jag skriver på
engelska). I var och en av de sex skapas som synes en väsentlig produkt,
nämligen rikedom i näringslivet, ordning i det politiska systemet, kunskap i vetenskapen, helighet i religionen, dygd i etiken och skönhet i konsten. Här är med andra ord en sammanställning av
väsentligheter som går att skapa och leva för i ett mänskligt samhälle.
Jag tog inte med i denna lista av friheter en rad saker som påverkar oss som biologiska varelser, till exempel sexuell frihet, och frihet att inta alkohol och droger; inte heller rätten att röra sig och fritt utnyttja verktyg, maskiner, och kommunikationer när vår egen ork och kapacitet inte räcker. Listan belyser enbart saker som kräver frihet att använda språkets symboler, alltså något som vid sidan av vår teknologi mest skiljer oss från djurriket. Yttrandefriheten är central i alla tabellens livsområden, i sanning en hörnsten i totalsamhällets liberalism.
Om partiernas medborgerliga friheter och näringsfrihet
På statskonstens område finner vi de medborgerliga fri- och rättigheter som följer med demokratin. De
svenska politiska partierna har alla med tiden kommit att omfatta den allmänna
rösträtten till val mellan konkurerande partier, folkomröstningar om vissa
lagförslag, opinionsbildning med pressfrihet och mötesfrihet, et cetera. Den
svenska högern var sen att medge offentlig kritik av majestätet och den
luterska kyrkan, och den var i sista ledet (snarare än i första ledet som en
del av moderaternas nuvarande kommunikatörer tycks tro) att förorda och medge
allmän rösträtt. Men i efterkrigstidens moderata programskrifter är rösträtten
lika helig som i andra partier, och tronen och altaret har ingen särställning.
Idag räknar de flesta med att dagens västerparti är
”reformerat” så att röstsedeln snarade än en kommunistisk revolution är vägen
att genomföra de socialistiska punkter som finns i partiprogrammet, men vi
saknar faktiskt ännu en entydig sådan deklaration i partiets program. Världens
opinionsklimat är för övrigt nu sådant att marxismen genomslag är litet i
Europa, mycket reducerat i Asien och Afrika; endast i Latinamerika är marxismen
ett stort politiskt och ett spännande intellektuellt alternativ.
Tryckfriheten har som bekant en ovanligt lång historia i
Sverige. Den svenska socialismen använde den och andra medborgerliga friheter
att nå regeringsmakten på 1900-talet. Den vanliga tendensen bland framgångsrika
politiska rörelser att inskränka yttrandefriheten för att lättare behålla
makten har vi sett ganska lite av i Sverige. Till sådana frihetsinskränkningar
kan man räkna socialdemokratins mångåriga stöd för en monopolistisk
särställning för Sveriges Radio och Sveriges Television som Bildt-regeringen
upphävde och Jan Stenbecks finansiella imperium Kinnevik utnyttjade för att ge
oss nya TV-kanaler.
Adam Smith och den skottska upplysningen utökade listan
på Magna Cartas och den engelska revolutionens politiska friheter till att innefatta
också en detaljerad näringsfrihet.
Här införs etableringsrätt i hemlandet och frihandel med utlandet. Här finns
privat äganderätt för alla och envar. Vad gäller
ägandet av företag och produktionsmedel blev socialismen med tiden en given
motståndare till drnna liberalism. Vi har ett eko av detta i dagens partitvister om
vinst i skattefinansierad välfärd. Andra former av liberalism utnyttjar gärna statlig styrning (Zetterberg 2010, 3rd ed. 2013, chapter 12).
Andra friheter
Religionsfriheten
har haft en egen historia. Efter den protestantiska reformationen kom i vårt
land på 1600-talet en lutersk ortodoxi. Att driva tesen att påven och Luther
var likvärdiga auktoriteter var då ett brott i kyrkolagen. I första ronden
skulle det straffas med en plats i stocken på kyrkbacken och vid upprepade
brott att tungan blev utdragen och brottslingen landsförvist. Islam och
Inkvisitionen är inte ensamma om grymma straff för religiösa brott i vår
världsdel, protestantismen har också varit grym.
Uppluckringen av detta sätt att se på vårt religiösa arv
har tagit oss århundraden. Religionsfriheten idag är väsentligen en fråga om
rättigheter för minoritetsreligioner och för agnostiker eller ateister.
Sekulariseringen innebär att också Svenska kyrkan närmar sig, ja kanske har
nått status av minoritetsreligion. Samtidigt finns spåren av vår religiösa
historia kvar i landskapens många kyrktorn, och den kan spåras i folkets
mentalitet, till exempel, i den arbetsmoral som vi delar med de andra länder i
det Nordeuropa som klarar sig hyfsat i euro-krisen.
Akademisk
frihet och konstnärlig
frihet har blivit realiteter. (I fråga om konst gäller som bekant att den
gamla betydelsen av ”skönhet” inte längre är uttömmande.) I och med att
sekulariserade former av rättvisa utvecklats har en etisk diskurs växt fram som
pockar på sin typ av frihet. Om den skall kallas samvetsfrihet som i tablån eller något annat är en öppen fråga;
alternativ finns i vad som kallas ”dygdernas republik”, dvs. kärnan i det
civila samhället.
Exempel: Akademisk frihet och intrång i den
Akademisk och konstnärlig frihet har inte varit föremål
för samma intensiva diskussion som de medborgerliga, ekonomiska och religiösa
friheterna. Jag har just avslutat skrivningen av en bok om vetenskapens
samhällssfär, och kan visa en sammanställning av en mångfaldig akademisk frihet
i Tyskland under århundradet före Hitler. Idéerna – men inte den engelska
utformningen och mina exemplifieringar – härstammar huvudsakligen från den tyska
traditionen beskriven av Karl Jaspers (1946). De tyska idéerna överföreds till USA
av American Association of
University Professors redan 1915 och modifierades 1940 och 1970 i deras Declaration of Principles on Academic Freedom and Academic Tenure.
Den akademiska friheten visar sig vara ett helt komplex
av friheter, de täcker sju områden med totalt 16 olika friheter. Av särskilt
intresse är den kollegiala styrningen av universitet. Den passar som handen i
handsken vetenskapens värld i vilken forskaren vid publicering av sina resultat
avstår från personlig äganderätt och gör dem tillgängliga för hela
vetenskapssamhället.
Den akademiska friheten gör det klart att näringslivet
inte kan köpa universitetsutbildningar och forskningsresultat som man köper andra
investeringsvaror. Akademisk frihet sätter också gränser för vad politiker kan
bestämma över kunskapssektorn. Få akademiska friheter är emellertid omnämnda i
politiska partiers program, och ingalunda alla återfinns i lagstiftning.
The Complex of Academic Freedoms at
the Time of Karl Jaspers (1883-1969).
Universities are institutions in the realm of science: 1a. All norms of the international realm of science apply in the University. They include, among others, the rules of the scientific method, the honoring of the originators of discoveries and formulations and a prohibition to plagiarize them as your own, the rule to state with conviction in teaching and research only what is reasonable to believe. In the case of conflict with other norms – be they from the body politic, religion, or any other sources – the norms of the realm of science apply in the University. 1b. Universities are ruled by collegiate assemblies of its professors and other scientists admitted to their faculties. |
|
Universities and their faculties are free to decide without the interference of others (state, financiers, labor unions, et cetera) about… 2a. The scientific fields, old or new, the University shall pursue. 2b. Who shall be appointed to teach and to do research in these fields. 2c. Who may be admitted to study at the University. 2d. The outside resources the University can receive in view of its mission of unbiased teaching and research that must not be compromised. 2e. The assignments and tasks serving the outside society which the University can accept in view of its mission of teaching and research. |
|
A professor at the University has the rights right to… 3a. A voice and vote in the assemblies of his faculty of his University. 3b. Tenure in his position at the University until mandatory retirement (if any). |
|
A professor at a University is free to decide without interference from others, including the University administration… |
|
in their teaching: 4a. What they tell students in any teaching situations (Lehrfreiheit). 4b. How students are taught (tutoring, lectures, seminars, laboratory or coaching sessions). |
in their research: |
5a. The topics professors may choose to research. |
|
5b. What professors publish about their own
research. |
|
6a. What professors say in public that is related to their field of learning. |
|
Students… |
|
7a. Are admitted to a University based on their achieved prior qualifications. 7b. Students, if prepared, may take any course of study (Lernfreiheit). |
Källa:
Hans L Zetterberg, The Many-Splendored
Society: Volume 4. The Pursuit of
Knowledge, kommande.
Det är också lätt att se att det nuvarande Utbildningsdepartementets
universitetsreformer på en hel del punkter är i klar konflikt med vissa
principer i den traditionella akademiska friheten. Till exempel:
Universitet och högskolor kan inte enväldigt bestämma
över vad institutionerna ska undervisa och forska om; staten har
prioriteringar. Lehrfreiheit
för professorerer undermineras.
Universitet och högskolor kan inte enväldigt välja vilka
och hur många studenter de skall ta in; staten har prioriteringar rörande
antalet utbildningsplatser på många linjer och driver central intagning. Lehrnfreiheit för
studenter undermineras.
Universitet och högskolor behöver inte längre styras
kollegialt av sina fakulteter; sen årsskiftet 2011/2012 kan de välja hierarkisk
styrning från Rektor och hans medhjälpare och blir då som ett militärförband,
en offentlig byråkrati eller ett affärsföretag. Fakulternas egenmakt, centralt i den akademiska friheten,
undermineras om och när högskolor accepterar detta. Sverker Gustavsson (Gustavsson 1987) varnade för detta redan för femton år sedan.
Vad dessa statens ingrepp i den akademiska friheten
illustrerar är att olika typer av frihet i ett totalsamhälle inte alltid är i
överensstämmelse med varandra. Olika samhällsfärer har olika språkvanor,
strukturer och belöningssystem som ger olikheter i vad som är frihet. Man kan
alltså inte vara fundamentalist om all frihet, man måste vara anpassningsbar
och acceptera, om inte direkt en liberalism ”of live
and let live", men väl en liberalism som inte
drar sig för tillfälliga anpassningar.
Modus vivendi, ett samtida
liberalt alternativ
Det finns olika sätt att legitimera den liberala staten.
John Gray i den viktiga boken Two Faces of Liberalism (2000)
menar att den liberala traditionen har splitrats mellan en linje av rationell liberalism som kräver en
universellt bindande tolerans och en annan linje som kräver en fredlig
samverkan i konkreta projekt utan att ha en allmängiltig, gemensam definition
av frihet. Den senare linjen kallar
Grey modus vivendi liberalism.
“Liberalism’s future lies in turning its face away from the ideal of rational
consensus and looking instead to modus vivendi” (John Grey 2000, s. 105.
Kursivering i originalet).
John Locke, Immanuel Kant, John Rawls, F.A. Hayek, Robert Nozick och min
[frånvarande] kollega i panelen, vår internationellt verksamme Johan Norberg
står för en liberalism som är universellt tillämpningsbar. Som kontrast har vi
dem som lutar mer mot modus vivendi. Här finns bra bit av John Stuart Mills och
Isaiah Berlins oeuvre, och än tydligare hos samtida som Michel Waltzer (1983),
Stephen Holmes (1995) and David McCabe (2010). Hit hör nog i praktiken flertalet
intellektuella som kallar sig liberal-konservativa (som jag själv gör),
kommunitära liberaler, eller ekologiska liberaler. McCabes bok (Modus Vivendi Liberalism. Theory and Practice)
är inte särskilt välskriven, men kan läsas som en signal hur långt denna
liberalism idag nått intellektuellt och internationellt.
Feminister finns i båda lägren. I dagens debatt i Sverige
står till exempel Katrin Kielos (2012)
för en mer kompromisslös, universell feminism, and Isobel
Hadley-Kamptz (2011)
uttalar sig explicit för John Greys modell.
Båda lägren accepterar i princip den vanliga definitionen
att liberalism innebär att ”as many individuals as possible can realize as many of their
ends as such, save in so
far as they may frustrate the purposes of others”, som Isaiah Berlin uttryckte det i den andra av
sina berömda Four Essays on Liberty (1969) uttryckte liberalismens centrala frihetstes, ursprungligen formulerad av John Stuart Mill. De livsmål
människor har är olika, och liberalismen behöver inte ta ställning mellan dem,
bara observera och reagera när en individs vandring mot sitt mål börjar hämma
en annans individs vandring mot sitt annorlunda mål. Det är vid de senare
tillfällena som modus vivendi kommer till undsättning.
Att leva med oförenliga varianter av liberalism och
friheter underlättas av vissa sociala arrangemang:
1. Kompromisser i form av skademinimering istället för
förbud. Sådana kan användas till exempel i konflikter mellan rätten till sin
kropp och tillgänglighet till udda former av sex, alkohol, tobak och ev. andra
enklare droger, olämpliga dieter, mm.
2. Tolerans i form av likgiltighet i stället för engagemang. (Plesu 2005). Mitt exempel: Låt oss inte bry oss hur kristdemokraterna bråkar om familjepolitiken. Välfärdspolitikens faktiska kärna, och en av socialministers stora arbetsuppgifter, är ändå hur moderna hushåll fungerar. Den gäller alltså en verklighet med hälften av alla barn födda utom äktenskapet, med en legion av sambon, partnerbyten, och inte minst bonusbarn som flyttar veckovis mellan ena förälderns familj och den andra förälderns hushåll.
3. Bli överens om att inte vara överens i en särskiljande
fråga. Till exempel att vara överens om att det finns olika inställning till
NATO-medlemskap i alliansens partier.
4. Användning av munkavle-regler, s.k. ”gag rules” (Holmes 1995, kapitel 7). Till exempel, frågan om
slaveriets avskaffande blev så infekterad att den amerikanska kongressen hade
svårigheter att fungera. 1836 antogs en resolution att alla förslag om
slaveriet skulle automatiskt bordläggas utan diskussion. Förbudet att diskutera
religion i vetenskapens mest berömda institution, The Royal Society
i 1700-talets London, är ett exempel. Det finns med i min bok i höst.
5. Konkordat. Mitt huvudförslag.
Konkordat: Ett förslag till implementering av olika friheter[i][*]
För närvarande finns i Sverige 4 grundlagar, 1.300 riksdagens lagboks-lagar, 2.500 regeringens
förordningar, 7.000 myndighets-författningar, dvs.
totalt cirka 40.000 sidor regler. Därtill 80.000 sidor
EU-lagar. Siffrorna kommer från Fredrik Sterzel (2009).
Den politiska sfären ägnar sig inte enbart åt
lagstiftning och förvaltning av olika lagkomplex. Den kan ingå avtal med andra
samhällssfärer som ger de senare en begränsad frihet i form av
självförvaltning. De senare kan kallas ”konkordat” efter mönster av
Vatikanstatens avtal med Italien. Trossamfundföreskrifterna
som bröts ut ur vår grundlag är ett närliggande exempel.
Ett välkänt konkordat, unikt för Sverige, som ger en
viktig frihet säger att staten skall tillhandahålla en arbetsdomstol, men inte
lägga sig i parternas avtalsrörelse, åtminstone inte på den privata sidan. För
offentliganställda finns statens avtalsverk, som har mandat att förhandla.
Den politiska sfärens lagar och några av dess kontrakt
Politiska sfärens |
”Konkordat” (avtal mellan stat och andra
samhälls-sfärer) |
Andra avtal (upphandlade plus nuvarande och f.d.
monopol) |
Grundlagar Riksdagsordning Lagar från riksdag Förordningar från regering Föreskrifter från myndigheter |
Trossamfundföreskrifter Avtalsrörelsen Vetenskapsrådet Statens kulturråd Studiemedel till självvald sfär, mm |
Privata skolor, Vårdcentraler, Äldreboende, Familjehem.
Systembolag, Arbetsförmedling, SR och SVT, mm |
Ett konkordat mellan den vetenskapliga sfären och
statsmakten finns i form av Vetenskapsrådet. Tilldelning av skattemedel för
forskningsprojekt förvaltas och utdelas av rådet som består av företrädare för
vetenskapen. En motsvarighet för konstens sfär finns i Kulturrådet. Medlen
skall också här skötas enligt prioriteringar av sfärens företrädare.
Vetenskapens och konstens autonomi från politiken är emellertid begränsad av
s.k. regleringsbrev som regeringen utfärdar.
En intressant variant av konkordat finns i Olof Palmes reform (design: Ingemar Ståhl) som skapade statliga studiemedel vilka ger studenter subsidierade försörjningslån för högskolestudier som kan leda till yrkesverksamhet i valfri samhällssfär. Systemet ger samhällssfärerna ett tillskott utan politisk styrning som alla sfärer har glädje av.
I ett framtida allsidigt samhälle med modus vivendi
liberalism borde riksdagen kanske byta namn till ” Riksmötet för lagstiftning,
kontrakt- och konkordatskrivning.” Ett liberalt samhälle skall baseras på
kontrakt, inte lagar, varhelst det detta går.
Citerat
Berlin, Isaiah. Four Essays on Liberty. Oxford: Oxford University Press, 1969.
Burke, Edmund. Reflections on the Revolution in France. London: Penguin Classics, 1790/1986.
Gray, John. Two Faces of Liberalism. Cambridge, UK: Polity Press, 2000.
Gustavsson, Sverker. "Forskningens frihet efter det kalla kriget." In Uppsala universitet inför 2000-talet. Festskrift till Stig Strömholm, edited by Christer Öhman, 39-60. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 1987.
Hadley-Kamptz, Isobel. Frihet och fruktan. Stockholm: Natur & Kultur, 2011.
Holmes, Stephen. Passions and Constraint. On the Theory of Liberal Democracy. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.
Jaspers, Karl. Die Idee der Universität, (revised from first edition 1923). (In English as The Idea of the University, Boston MA, Beacon Press, 1959. Übersetzung: H.A.T. Reiche, & H.F.) Vanderschmidt. Berlin: Springer, 1946.
Kielos, Katrine. Det enda könet. Stockholm: Albert Bonniers, 2012.
McCabe, David. Modus Vivendi Liberalism. Theory and Practice. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2010.
Nycander, Svante. Liberalismens historia. Frihet och modernitet. Stockholm: SNS Förlag, 2009.
Plesu, Andrei. JB-Gespräche 17. Die Toleranz und das Intolerable. Krise eines Konzepts. Basel: Schwabe, 2005.
Smith, Adam. An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. London: W. Strahan and T. Cadell, 1776.
Sterzel, Fredrik. Författning i utveckling. Tjugo studier kring Sveriges författning. Uppsala: Iustus förlag, 2009.
Walzer, Michael. Spheres of Justice. A Defence of Pluralism and Equality. New York: Basic Books, 1983.
Zetterberg, Hans L. The Many-Splendored Society: An Edifice of Symbols. Vol. 2. Scott Valley CA and Charleston NC: POD, CreateSpace, 2010, 2nd enlarged ed. 2011.
—. The Many-Splendored Society: Fuelled by Symbols. Vol. 3. Charleston SC: POD, CreateSpace, 2010, 3rd ed. 2013.
[*]Idén om konkordat fanns inte med i mina 10-minuters sammanfattning vid Liberala ekonomers jubileumsfirande. Konkordat mellan samhällssfärer har jag nämnt på sidorna 31, 34, och 228-29 i Zetterberg (2011) och jag planerar att utveckla den i Volym 6 av samma skriftserie. I en föreläsning från 2011 med titeln "Gösta Bohman och ett samhälle för hans barnbarnsbarn" finns förslaget på svenska, något utförligare men med ungefär samma ord som här. Föreläsningen finns som pdf-fil på min web http://www.zetterberg.org/lectures/l20111123.pdf
Konkordat kan skapa ett mångglänsande samhälle med alla dess friheter. Det blir ett samhälle med en stark men liten statsmakt – och med höga skatter eftersom de andra samhällssfärerna är autonoma och till dels finansieras med skattemedel fördelade enligt konkordat!